„Amire büszke lehetek, hogy nem vagyok bicikliző-típus. Nem görnyedek felfelé és nem taposok lefelé. Fölötteseimmel már volt néha összetűzésem, de az alattam levőkkel soha nem bántam rosszul."
110 éve született Szeleczky Zita

szeleczky_zita35.jpg

A valaha élt egyik legszebb és legsokoldalúbb tehetséggel megáldott magyar színésznő volt. 1939 és 1945 között Magyarország egyik legkedveltebb primadonnája. 1939-ben Farkas–Ratkó-gyűrűvel tüntették ki, mely a legnagyobb elismerésnek számított egy színésznő számára.

 

szeleczky_zita8.jpg

Szeleczky Zita kézzel festett nyári estélyi ruhában (Rozgonyi felvétel). Szinházi Magazin, VII. évfolyam, 5. szám, Budapest, 1944. január 19-től 25-ig, 43. oldal.

 

Egyes források alapján 26 film női főszerepét alakította, a hangosfilm.hu oldal szerint soha el nem készült filmjeit is beleszámítva 1944-ig 29 filmben játszott. Olyan, méltán népszerű filmekben szerepelt, mint a Fekete gyémántok (1938), a Rózsafabot (1940), az Egy éjszaka Erdélyben (1941), a Sziámi macska (1943), a Zenélő malom (1943).

 

szeleczky_zita20.jpgSzeleczky Zita Nagy István partnereként az Egy éjszaka Erdélyben című magyar filmben. E filmalkotás nyerte 1941-ben a velencei Nemzetközi Filmversenyen a Biennálé egyik serlegét.  Film Színház Irodalom, IV. évfolyam, 47. szám, 1941., utolsó oldal, a lapszámban nincs oldalszámozás.

 

szeleczky_zita40.jpg

Szeleczky Zita Mezey Máriával az Egy éjszaka Erdélyben című magyar filmben. Szinházi Magazin, IV. évfolyam, 48. szám, Budapest, 1941. nov. 19-től 25-ig, 33. oldal.

 

szeleczky_zita11.jpg

Szeleczky Zita a Sziámi macska című magyar film főszerepében. Magyar Nők Lapja, V. évfolyam, 28. szám,1943., 25. oldal.

 

szeleczky_zita_sziami_macska4.jpg

Szeleczky Zita a Sziámi macska című magyar film főszerepében. Mozi Ujság, III. évfolyam, 41. szám,1943. X. 13. – X. 19., a lapszámban nincs oldalszámozás.

 

A magyar megmaradás ügyét előadásaival, rádióban és rendezvényeken vállalt szerepléseivel, a közéletben folytatott szociális tevékenységével egyaránt szolgálta, így kiemelten a szélsőbaloldali, koholt vádakkal működő üldöztető-gépezet egyik legfőbb, a „háborús uszító”, „nyilas” és „náci” hazug módon ráfogott jelszavak által lejáratott célszemélyévé vált. Keresztény magyarságát, nemzeti érzelmű öntudatát, önzetlen hazafiságát nyíltan vállalta, így a kommunisták még az emigrációban is vadásztak rá.

Első színpadi szereplése hároméves korára esik, amikor a szomszéd gyerekekkel szövetkezve nővére és bátyja a gyerekszobát színpaddá alakították, és belépődíjas előadást tartottak benne. A darabban számára nem jutott szerep, így külön számot kapott: Rákócziról [visszaemlékezéséből nem derül ki, hogy a Rákóczi család melyik tagjáról van szó, a művésznő valószínűsíthetően II. Rákóczi Ferenc erdélyi fejedelemre utal] szavalt, már akkor is nagy tetszés közepette.

Édesapja szeleczi és boczonádi Szeleczky Manó (máshol Emánuel)[1] vasútépítő-mérnök, aki a mérnöki diplomát Bécsben szerezte, édesanyja négyesi Négyessy Amália.

Gimnáziumi tanulmányait a budapesti Veres Pálné Leánygimnáziumban végezte, ahol rendszeresen szavalt, de soha nem gondolt arra, hogy színésznő legyen. Megszállottan sportolt, főként tornászott. Legfőbb vágya volt, hogy a magyar zászló az ő teljesítménye miatt kerüljön az olimpián az árbócon a legmagasabbra, s hogy ő miatta játsszák el a magyar himnuszt. Sportszenvedélye ellenére is mindvégig színjeles tanulmányi eredményt nyújtott.  Érettségi után beiratkozott a Színiakadémiára. Saját elmondása szerint ezeket az éveket „rengeteg öröm, elkeseredés és még több tanulás jellemzik”. Végzősként a legvéresebb drámáktól kezdve a vígjátékokig mindent játszott. Vizsgaszerepei a Bánk bán Melindája, a Tartuffe Dorine-ja, az Ahol tilos a szerelemben Barrett Erzsébet (Rudolph Besier angol író ötfelvonásos színműve, mely Elizabeth Barrett Browning híres angol költőnő és Robert Browning angol költő szerelmének történetét mutatta be a magyar színpadon) szerepe, valamint a Hat szerep keres egy szerzőt mostohalánya voltak. Amikor az Akadémiáról kikerült, négy magánszínház és a Nemzeti Színház ajánlott neki szerződést. Első filmjére, a Méltóságos kisasszonyra (a film 1936-ban készült, a bemutató dátuma: 1937. január 26.) is ugyanekkor szerződtette le Balogh Béla. Ekkor Ódry Árpád, aki gyűlölte a filmet, felhívatta őt az igazgatói irodába, s kijelentette, hogy „ezt nem vártam magától, hát maga is a sátán szolgálatába áll!”.

Első filmje után a kritikusok ekképpen írtak róla: „Szánalomból nem írjuk ki a főszereplő nevét, szegényke úgysem kerül többé felvevőgép elé”. Ehhez képest ettől kezdve a közönség előtt pergett le az élete, mely nem volt egyéb, mint megszakítás nélküli munka.

 

szeleczky_zita13a.jpgSzeleczky Zita szaval. Délibáb (Színházi hetilap), XVI. évfolyam, 12. szám, 1942., Budapest, 1942. március 21., 8. oldal.

 

szeleczky_zita13b.jpg

Szeleczky Zita szaval. Délibáb (Színházi hetilap), XVI. évfolyam, 12. szám, 1942., Budapest, 1942. március 21., 9. oldal.

 

A Szeleczky Zita által énekelt Száz szép hófehér virág kezdetű dal az Egy éjszaka Erdélyben című magyar produkcióban hangzik el. A film zenéjét Fényes Szabolcs szerezte.

A művésznőt kortársai között embersége, szerénysége és nagylelkű gondolkodásmódja is kiemeli, sok vezető és egyéb pozícióban lévő, magát kereszténynek nevező és neveztető személy manapság is tanulhatna tőle:

„Nem lehetek büszke arra, hogy sikerült ilyen rövid idő alatt karriert csinálnom és hogy szeret a közönség. Mi érdemem van abban, hogy az Isten tehetséggel áldott meg és hogy dolgoztam és nem herdáltam el a rám bízott talentumot? Hiszen ez csak kötelességem volt” – nyilatkozta 1942-ben a Film Színház Irodalomnak adott interjújában.[2] Ugyanott azt is elmondta, hogy:

„Amire büszke lehetek, hogy nem vagyok bicikliző-típus. Nem görnyedek felfelé és nem taposok lefelé. Fölötteseimmel már volt néha összetűzésem,[3] de az alattam levőkkel soha nem bántam rosszul. Munkások, öltöztetőnők, színházban és filmgyárban egyaránt szerettek és azt hiszem, még most is szeretnek”.

 

szeleczky_zita_sziami_macska1.jpg

Szeleczky Zita, a Sziámi macska című magyar film főszereplője igazi számi macskát kapott ajándékba. Mozi Ujság, III. évfolyam, 45. szám,1943. XI. 10. – XI. 16., a lapszámban nincs oldalszámozás.

 

szeleczky_zita36.jpg

Szeleczky Zita Kiss Ferenc partnereként a Kísértés (Tentazione) című, első, magyar főszereplők közreműködésével készült olasz filmben. Film Színház Irodalom, IV. évfolyam, 43. szám, 1941., a lapszámban nincs oldalszámozás.

 

A második világháború idején példamutató honleányi áldozatkészséggel és odaadással a magyar élet-halál harcban is tevékeny támogató szerepet vállalt.

A Magyarság című politikai napilap, a magyar keresztény értelmiség akkori egyik vezető orgánuma írta meg 1944-ben, hogy a művésznő akkori új filmjének, a Csíki Borka tánca című, soha el nem készült, örökre befejezetlenül maradt, székely tárgyú produkciónak teljes tiszteletdíját, húszezer pengőt a magyar honvédek javára ajánlotta föl, főként téli ruha utánpótlása céljából. Nemes és hazafias tettét nem akarta közölni a nyilvánossággal, adományának ténye csak filmgyártója révén derült ki, melyről a Magyarság szerkesztősége a művésznő kérése ellenére beszámolt, abból a célból, hogy az olvasók e követendő, áldozatos felajánlásról értesüljenek.

A művésznő a háború alatt sorra járta a kórházakat, a sebesült katonáknak szavalt és énekelt.

 

szeleczky_zita20a.jpg

Szeleczky Zita a Magyar Művelődés Házában a nyári szünet előtti utolsó honvéd-kívánsághangversenyen Solvejg dalát énekelte, hatalmas sikerrel. Film Színház Irodalom, V. évfolyam, 26. szám, 1942., a lapszámban nincs oldalszámozás.

 

1945-ben családjával a szovjet csapatok elől Ausztriába, aztán Olaszországba menekült, majd 1948-tól Argentínában, Buenos Airesben élt.

Neve és filmjei gyakorlatilag az országból való elmenekülésével azonos időben, egy pillanat alatt nemkívánatossá váltak a kommunista vezérelv értelmében: elkészült azon művészek listája, „akik hazafiatlan, náci, antidemokratikus és áruló, valamint háborús uszító magatartásuknál fogva a mozi vásznán semmiféle tevékenységükkel nem szerepelhetnek”.[4] Ez a kommunista párt által eszkábált Magyar Művészek Szabad Szakszervezetének a Budapesti Nemzeti Bizottság által kinevezett ún. ötös bizottsága révén közzétett névsor több, emberileg és szakmailag is kiváló magyar színművészé mellett Szeleczky Zita nevét is tartalmazta. 1945. május 4-én közzétették a háborús bűnösök második listáját,[5] melyre a színésznő neve is fölkerült, majd távollétében és kihallgatása nélkül „népellenes bűntettben” 1948. február 7-én[6] a népbíróság első fokon és jogerősen bűnösnek mondta ki, három esztendei börtönbüntetésre, mint főbüntetésre, politikai jogai gyakorlásának tíz évi felfüggesztésére, továbbá „bárhol feltalálható vagyonának elkobzására”, mint mellékbüntetésre ítélte. Az indoklás szerint a színésznő „több ízben szerepelt a rádióban, többször szerepelt a Városi Színházban az úgynevezett kívánsághangversenyeken, mely cselekményével kényszerű, szükség nélküli nép- és demokráciaellenes hírverés szolgálatába szegődött”.[7]

 

szeleczky_zita49.jpg

Szeleczky Zita Solvejg dalát énekli (Angelo felv.). Film Színház Irodalom, IV. évfolyam, 20. szám, 1941., 1941. május 16-tól 22-ig, a lapszámban nincs oldalszámozás.

 

Petőfi Sándor 1849-ben írt Föl a szent háborúra! című versét Szeleczky Zita 1944. október 29-én szavalta el a Magyar Művelődés Házában megrendezett Hungarista Esten, melyről rádió- és filmhíradó-felvétel is készült. E Petőfi-vers elszavalásának vádpontként való felhasználása kapcsán később a következő választ adta:

„Hát, azt hiszem, ez volt a legfőbb bűnöm... igen, ha már bűnnek lehet azt nevezni, hogy szavaltam a kívánsághangversenyeken. [...] Én ezt egyszer elszavaltam a rádióban. Azután, amikor az oroszok közeledtek, a rádió nagyon sokszor sugározta ezt... és hát voltak hisztériások, akik nem bírták elviselni, hogy elmondjam ezt a verset. Egy nagyon szép riport jelent meg még 1948 novemberében a Magyar Út című lapban, Buenos Airesben. Az volt a címe, hogy a Vádlottak padján, s megszólaltattak. Abban is elmondtam, hogy Magyarországon magyar merten lenni, és soha nem tagadtam, hogy felléptem a kívánsághangversenyeken, és látogattam a kórházakat. És szerettem a mi küzdő katonáinkat, mert úgy éreztem, hogy legalább ezt kell nekünk adnunk azoknak, akik kint küzdenek, és életüket teszik kockára, vagy az életüket adják a hazáért. Azt írtam, hogy  >>mit tehettem volna én, akit ilyen fájó magyarnak dobott ki a végzet, hogy ne törődjek azokkal a magyar katonákkal, akik értünk harcoltak, és akik értünk haltak meg odakünn? Nem voltam én politikus, aki méricskél. A szívemre hallgattam és azért szakadt rám ennek a keserves négy évnek minden fájdalma, csalódása, nyomorúsága... a bujkálás, a meghurcoltatás, a rágalmazás és üldözés, állítólagos bűnökért, amelyeket soha el nem követtem.<< Akkor még csak négy év volt, és negyvenöt lett belőle. [Félkövér betűs kiemelés: R. A.] És tényleg állandóan rágalmaztak, meghiúsították a külföldi karrieremet, és teljesen alaptalanul, jogtalanul, igazságtalanul. És akkor ez az újságíró azt írja a cikk végére, hogy Szeleczky Zitának bűnhődnie kell, mert magyarnak és tehetségesnek született.  Ez a két dolog külön-külön is tehertétel egy embernek, de így együtt, úgy látszik, megbocsáthatatlan. Ballagok hazafelé a belgranoi éjszaka békés csendjében, és arra gondolok, ha majd nem a népbírák, hanem a magyar nép ítélkezik otthon, akkor Szeleczky Zitát nem ítélet várja, hanem egy szabad ország szeretete. És akkor azt mondják majd neki: Szeleczky Zita, kis húgunk, áldjon meg az Isten, hogy szavaltál a katonáinknak, hogy vállaltad a nyomorúságot, hogy elviselted a rágalmakat, és megmaradtál annak, aminek az Isten teremtett: magyarnak...”[8]

 

szeleczky_zita15.jpg

Szeleczky Zita szaval az egyetemi ifjúság ünnepélyén (Schäffer felv.). Délibáb (Színházi hetilap), XIV. évfolyam, 12. szám, 1940., Budapest, 1940. március 23., 20. oldal.

 

A Legfelsőbb Bíróság felülvizsgálati eljárás során 1994. január 17-én a következő indoklással helyezte hatályon kívül a népbíróság 1948-ban hozott ítéletét: „a sikeres harcra buzdító versek elmondása, valamint a kívánsághangversenyeken való szereplés – amely a hadban álló ország lakosainak nemzeti érzése ébrentartását célozta – a cselekmény elbírálása idején – azaz 1947–48-ban sem volt alkalmas bűncselekmény megállapítására”.[9]

A művésznő 1949 és 1974 között önálló műsoraival rendszeresen látogatta a nagyobb magyar közösségekkel rendelkező településeket. Ezen idő alatt kulturális misszióként folytatta emigrációs előadóművészi működését, több hanglemezt adott ki.

Kezdetben a Magyar Színjátszó Társaság előadásain szerepelt, majd 1951-ben megalapította az Argentínai Magyar Nemzeti Színházat, s az emigráns német színházak előadásain is fellépett. 1962-ben az Egyesült Államokba költözött. Először 1990 őszén látogatott Magyarországra, de végleg csak 1998-ban költözött haza. Nagyon sok terve volt még, azonban egy év múlva, 1999. július 12-én elhunyt érdi otthonában. Ravatalát ugyanott, a Kálvin téri református templomban állították fel, ahol 59 esztendővel korábban feleségül ment első férjéhez, Haltenberger Gyula gépészmérnökhöz.

 szeleczky_zita_menyasszony1.jpg

Haltenberger Gyuláné Szeleczky Zita (Angelo felvétele). Film Színház Irodalom, III. évfolyam, 24. szám, 1940., címlapfotó.

 

szeleczky_zita38.jpg

Szeleczky Zita és férje, Haltenberger Gyula (Angelo felvétele). Film Színház Irodalom, III. évfolyam, 24. szám, 1940., 9. oldal.

 

Fiatal színésznőként, évekkel a Magyarországról való kényszerű menekülése előtt is számtalan szakmai terve volt, köztük az egyik a híres magyar történelmi női alakok megformálása, melynek jelentőségét kiváltképp fontosnak tartotta:

„A legjobban szép, nagy történelmi magyar asszony-figurákat szeretnék játszani. És ezzel hivatást betölteni a magyar színházi életben. Ilyenek voltak: Zrínyi Ilona, Lorántffy Zsuzsanna, Pálffy Mária, Dobó Katalin, Kossuth Zsuzsa és még sok más, szívet dobogtatóan gyönyörű lelkű magyar asszony. Úgy érzem, ezeket kellene ma megidézni. De hol van olyan magyar producer, aki ebben egyetértene velem? Ha van, jelentkezzék, ígérem, a sztár-gázsi problémáról egyetlen szó sem fog esni köztünk...”[10]


[1] Pusztaszeri László: Szép magyar élet – Szeleczky Zita pályaképe. Kairosz Kiadó, 2011., 14.

[2]  Interjú Szeleczky Zitával a Film Színház Irodalom „az én oldalam” rovatában. Film Színház Irodalom. V. évf., 32. szám, 1942., a lapszámban nincs oldalszámozás.

[3] 1941-ben nem ment el egy németországi vendégszereplésre, ezért fegyelmi eljárást indítottak ellene, és távoznia kellett a Nemzeti Színházból. Ennek az volt az előzménye, hogy kezdetben a Csongor és Tünde műsorra tűzésekor a szereposztásban Tünde szerepét Szeleczky Zita kapta. A művésznő úgy emlékezett vissza egy interjújában a történtekre, hogy ennek nagyon örült akkor nyáron, a szöveget is megtanulta, viszont végül Szörényi Éva kapta meg a szerepet. Tünde helyett Ledért kellett Szeleczkynek eljátszania, aminek később nagyon örült, ugyanis saját elmondása szerint „Ledérnek csak két jelenete van, ám ha mindkettőt jól oldja meg az ember, akkor nagyszerű perceket szerezhet a nézőnek.” Így is lett. Mikor aztán belátható közelségbe került a berlini vendégszereplés, Németh Antal, a Nemzeti igazgatója arra kérte Szeleczkyt, hogy a német közönségnek Tündét játssza el. Mivel akkora úgy érezte, Ledér szerepe színesebb, a színésznő ezt a kérést elutasította. Németh Antal úgy megharagudott rá ezért, hogy az ügyet a Színészkamara elé vitte, s a színésznőt elküldte a Nemzetiből. Ezen aztán Szeleczky háborodott fel, annyira, hogy elment Olaszországba, s akkor forgatta a Kísértés (Tentazione) című olasz filmet (1942). E film Szeleczky Zita felsorolt filmjei között a hangosfilm.hu oldalon nem szerepel!

[4] Idézi: Kása Csaba: Akit egy Petőfi-vers miatt meghurcoltak – Szeleczky Zita elítélése és önkéntes száműzetése (2020. április 20.). https://mki.gov.hu/hu/hirek-hu/evfordulok-hu/akit-egy-petofi-vers-miatt-meghurcoltak-szeleczky-zita-elitelese-es-onkentes-szamuzetese. Utolsó megtekintés: 2025. 04. 19.

Szeleczky Zita menekülésének és üldöztetésének részletes leírása Kása Csaba hivatkozott tanulmányában olvasható.

[5]  Kása uo., Utolsó megtekintés: 2025. 04. 19.

[6] Lips Adrián, Mátravölgyi Dorottya, Sztruhár Bettina: A posztháborús állapot reprezentációja Szeleczky Zita sajtómegjelenéseiben, népbírósági perében és magánlevelezéseiben. Symbolon – Színháztudományi Szemle, Médiatudományi különszám, XXIII. évfolyam 2(43). szám, 2022., 97.

[7] Uo.

[8] Pusztaszeri i. m., 144 – 145.

[9]  Idézi: Kása i.m., Utolsó megtekintés: 2025. 04. 19.

[10] Interjú Szeleczky Zitával a Film Színház Irodalom „az én oldalam” rovatában i. m.

A bejegyzés trackback címe:

https://raffayandrea.blog.hu/api/trackback/id/tr6618841138

Raffay Ernő blogja:

Raffay Andrea MTMT:

Friss topikok

Címkék

107 éve született Adorján Éva felvidéki származású magyar színésznő (1) 110 éve született Szeleczky Zita (1) 130 éve született Boncza Berta (4) 140 éve született Kosztolányi Dezső (1) 156 éve hunyt el Szendrey Júlia (1) 165 éve temették el Forinyák Géza joghallgatót (1) 1866-os kolerajárvány (1) 200 éve született Jókai Mór (1) 22 éve hunyt el Muráti Lili (1) 246 éve csatolta Mária Terézia Magyarországhoz Fiumét (1) 35 éve hunyt el Karády Katalin (2) 45 éve hunyt el Ignácz Rózsa (1) 74 éve hunyt el Bajor Gizi (1) 90 éve hunyt el Boncza Berta (3) Abbázia (2) Abszolutizmus (1) Adolf Hitler (1) Adorján Éva (1) Adorján Éva és az igaz szerelem filmje a Kalotaszegi madonna (1) Adria (1) Ady-kultusz (3) Ady Endre (7) Áldva legyen minden ami fáj (13) Aletta van der Maet (1) Álkeresztények (5) Általános védkötelezettség (1) Ami örök (7) Andrási Attila (1) Ankara (1) Anschluss (1) Antibolsevista Comité (1) Anyanyelve magyar (2) Anya Író Színésznő (2) An Ocean Of Strange Islands (1) Apáczai Csere János (1) Áprily Lajos (2) Arany János (3) Argentína (1) Árva Bethlen Kata grófnő (1) Ásvai Jókay József (1) Ásvai Jókay Móric (1) Aszcendens (1) Asztrológia (1) Aulich Lajos (1) ÁVH (1) Az álkereszténység kora (9) Az álkeresztény embertípus kvintesszenciái (4) Az aradi vértanúk (1) Az aradi vértanúk emléknapja (1) Az arany ember (1) Az egészségtan tanítása (1) Az első nemzeti színű kokárda (1) Az önmagát nemzetinek és kereszténynek mondó budapesti kormány (1) Az örök szerelemről (8) Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben (1) A Bánk bán ősbemutatója (1) A beszéd- és értelemgyakorlat tanítása (1) A felmagasztosult női ideál (1) A feminizmus hazugságai (4) A Forinyák család sírboltja (1) A gorodi fogoly (1) A Gyulai-család sírboltja (1) A hableányok nem tudnak sírni (11) A Halálraszánt kivételes virág (15) A Hét (1) A kihullott könny megbosszulja magát azon aki okozá (7) A kis hableány (3) A magyar nemzetben immár elvégtére egy academia felállításának módgya és formája […] (1) A magyar nemzeti kultúra temploma (1) A nevelve-oktatás elvei (1) A női sors múltban és jelenben (8) A pesti egyetem hallgatói (1) A szegény kisgyermek panaszai (1) A tanítás művészet (1) A tengerszemű hölgy (1) Babits Mihály (3) Bach-korszak (1) Bajor Gizi (1) Balaton (1) Balatonfüred (1) Balatonfüredi fürdőkúrák (1) Balaton táján (1) Bangha Béla S. J. (1) Bánk bán (1) Barabás Miklós (2) Barcsay Ákos fejedelem (1) Bárczy István (3) Baross Gábor (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Benedek Elek (1) Benito Mussolini (1) Biblia (2) Bihari Mór (5) Black Cat (1) Blaha Lujza (1) Boncza Berta (11) Boncza Berta versei (9) Boncza Miklós (4) Brassó (2) Brassói Lapok (2) Brenner Eulália (1) Bruszilov-offenzíva (1) Buccari (1) budaörsi csata (1) Budapesti Napló (1) Buday Dénes (1) Bukovinai székelyek (2) Calavera (1) Cinikus gonosztevők (2) Cirkvenica (1) Család (15) Családon belüli bántalmazás (4) Családon belüli erőszak (4) Csángó magyarok (2) Csíki Borka tánca (1) Csinszka (16) Csinszka - a Halálraszánt kivételes virág (12) Csinszka érzelmi hagyatéka verseiben (10) Csinszka lírai életműve (10) Csinszka összes verse elemző tanulmányokkal (11) Csinszka születési képlete (1) Csinszka versei (10) Csipkerózsa (1) Csucsa (2) Cukorkoponya arcfestés (1) Cukorkoponya Makeup (1) Dalmácia (1) Damjanich János (1) Dáné Tibor (2) Darányi Kálmán (1) Dekáni Ernőné (2) Délmagyarország (1) Dénes Zsófia (1) Dernői Kocsis László (1) Déryné Széppataki Róza (1) Descartes (1) De studio sapientiae (1653) (1) dr. Oláh Gyula (1) dr. Perényi Sándor (1) dr. Zubriczky Sándor (1) Dr Germán Tibor (1) Dsida Jenő (3) Egressy Béni (1) Egységes Párt (1) Egy éjszaka Erdélyben (1) Egy igaz múzsa tragédiája (3) Egy lélek állt... (1) Egy nap a világ (1) Életem könyve (4) Életképek (1) Életrajzi nagymonográfia Csinszkáról (13) Elizabeth Barrett Browning (1) Emberek a havason (1) Engem a tűz nem éget mert én magam vagyok a tűz... (1) Erdély (6) Erdély.ma (3) Erdélyi István dr. producer (1) Erdélyi Lapok (1) Erdélyi Múzeum (1) Erdőd (3) Erdődi kastély (2) ERDON.ro (1) Eredj ha tudsz! (1) Erkel Ferenc (1) Eszmetörténet (2) Fájdalom (13) Farkas–Ratkó-gyűrű (1) Fekete gyémántok (1) Félig költő félig asszony (5) Ferencvárosi temető (1) Fésülködő (2) Film (2) Fiume (1) Fiumei úti Kerepesi temető (3) Fiume – A Magyar Korona gyöngye (1) Fokos (1) Forinyák Géza joghallgató (1) Forinyák Géza síremléke (1) Forinyák Gyula (1) Forinyák János (1) Forráspublikáció (15) Fővárosi Lapok (1) Gálovits Anna (1) Gazdavédelem (1) George Sand (1) Gerinctelen puhányok (2) Gobbi Hilda (1) Gömbös Gyula (1) Gömbös Gyula Társaság (1) Gondolat-jel (1) Göre Gábor visszatér (1) Görgei Artúr (2) Greta Reichert (1) Gróf Andrássy Gyula (1) gróf Batthyány Lajos (1) Gróf Bethlen István (1) Gróf Bethlen Miklós (1) Gróf Dessewffy Arisztid (1) Gróf Leiningen-Westerburg Károly (1) Gróf Széchenyi István (3) Gróf Tisza István (2) Gróf Tisza István és Ady Endre ellentéte (a szabadkőművesség és a Tisza-gyilkosság összefüggései) (2) Gróf Vécsey Károly (1) Gróf Zrínyi Miklós (1) Gyermekbántalmazás (3) Gyóni Géza (1) Gyulafehérvár (1) Gyulai Pál (4) Gyulai Pálné Szendrey Mária (4) Hadügyminisztérium (1) Hajónapló (2) Halálos tavasz (1) Halálraszánt kivételes virág (14) Haltenberger Gyula gépészmérnök (1) Hans Christian Andersen (6) Harmos Ilona (1) Három rózsabimbó (3) Hathályogos szemű felnőtt óvodások (3) Hatvany Lili bárónő (1) Haza (26) Hazai Samu (1) Házsongárdi temető (2) Herczeg Ferenc (7) Hevesi-Tóth Evelin (1) Hit (3) Holdjegy (1) Hordozom azt is ami másoknak fáj (14) Horthy Miklós (2) Horvát Árpád (8) Horvát Attila (5) Horvát Ilona (2) I. Ferenc József (1) I. Rákóczi György erdélyi fejedelem (1) I. világháború (1) Idegen megszállás alatt élő magyarok (6) Identitás és megmaradás (3) Ifj. Horvát Árpád (2) Ignácz Rózsa (3) Ignácz Rózsa Erdély szép szolgálóleánya (1) Ignotus (1) II. Rákóczi György fejedelem (1) II. világháború (2) Imitatio Christi (2) Imrédy Béla (1) Irodalmi Újság (1) Irodalomtörténetírás (15) IV. Károly (1) Jakab Mónika (1) Janits Béla (1) Janits Béla véleménye köyveimről (1) Jászai Mari (1) Jászi Oszkár (1) Jelenczki István (1) Jókai Mór (5) Jókai Mór élete és kora (1) Jósvádájú szélhámosok (3) Juhász Gyula (1) Kábult holdkórosok (3) Kalotaszeg (1) Kalotaszegi madonna (1) Kálvin téri református templom (1) Kántorné Engelhardt Anna (1) Kánya Kálmán (1) Karacs Teréz (1) Karády-dalok (1) Karády és a szerelem – Ujszászy és a világ (1) Karády Katalin (3) Karády Katalin és Ujszászy István szerelme (1) Károlyi Mihály (1) Kassa (1) Katolikus Magyarok Vasárnapja (1) Katolikus világnézet (3) Katona József (1) Kecskeméti nagy képes naptár (1) Kék róka (1) Kemal Atatürk (1) Kempis Tamás (2) Kereszténység (15) Keresztény alapokra helyezett feminizmus (4) Keresztény alapokra helyezett nő- és gyermekvédelem (8) Keresztény gondolkodású női alkotók (14) Keresztény jelképrendszer (5) Keresztény nővédelem (4) Keszthely (2) Keszthelyi római katolikus plébániatemplom (1) Kísértés (Tentazione) (1) Kisfaludy-Társaság (2) Kiss Ernő (1) Kligl Sándor (3) Knezić Károly (1) Kölcsey Ferenc (1) Kolczonay Katalin (1) Kolozsvár (6) Kolozsvári Magyar Napok (1) Komárom (1) Koncentrikus tanmenet (1) Könny (5) Könyves Kálmán (1) Kőris Világfa (1) Körösfő (1) Koskóc (1) Kossuth Rádió (1) Kosztolányi Árpád (1) Kosztolányi Dezső (2) Kovászna (1) Krisztus követése (2) Kritikai kiadás (12) Krizsik Alfonz (1) Krúdy Gyula (1) Kulturális- és véleményterror (2) Kultúra és terror (1) Kun Béla (1) Kurzushívők (4) Laborfalvi Róza (4) Láhner György (1) Lám Béla (1) Latinovits Zoltán (1) Lázár Vilmos (1) Léda (1) Lélek (18) Lelki író (2) Lenkey Zoltán rézkarca (1) Levelek Erdélyből (2) Liberális mintaállam (1) Liberalizmus (1) Lorántffy Zsuzsanna (1) Ludendorff tábornagy (1) M5 (1) M5 Librettó (1) Madrid (1) Magyarország újjáépítése és a kereszténység (1) Magyar egyetem (1) Magyar Encyclopaedia (1) Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetés (1) Magyar függetlenség (1) Magyar gyermekek éneke – Zoltán fiamnak (1) Magyar Idők (1) Magyar irodalomtörténet (3) Magyar Írószövetség (1) Magyar Jelen (2) Magyar Királyi Honvédelmi Minisztérium (1) Magyar Királyság (3) Magyar Logicatska (1) Magyar Nemzeti Függetlenségi (Fajvédő) Párt (1) Magyar nemzeti öntudat (1) Magyar Országos Véderő Egyesület (MOVE) (1) Magyar PEN Club (1) Magyar útinapló-irodalom (1) Makkai Ádám (2) Március 15. (1) Márffy Ödön (2) Mária Terézia (1) Megérdemelve vagy ártatlanul (5) Megyei lapok (2) Mexikói cukorkoponya (1) Mezőberény (1) Mikes Lajos (1) Mikszáth Kálmán (1) Miniszoknya-összeállítás (1) Mint aki a sínek közé esett… (1) Monsieur Morisz Zsoké (1) Móricz Zsigmond (2) MTA Kézirattára (4) Muráti Frigyes (1) Muráti Lili (2) Murga (1) Nagykovácsi Gróf Tisza István Nemzeti Kör Egyesület (1) Nagysándor József (1) Nagy Bella (1) Nagy Katalin (1) Napjegy (1) Napkelet (2) Négy fal között (1) Németalföld (1) németújvári gróf Batthyány Gyula (1) Nemzeti ébredés (1) Nemzeti Egység Pártja (1) Nemzeti Hadsereg (1) Nemzeti Munkaterv (1) Nemzeti Színház (4) Nemzetnevelés (1) Népiskolák felállítása (1) Népi politika (1) Népoktatás (1) Névleges keresztények (4) Nightwish (2) Nightwish - The Siren (1) Női lélek (32) Nyirő József (2) Nyugat (2) Óceán (1) Ódry Árpád (1) Októberi diploma (1) Önfeláldozó Szendrey Júlia (5) Önkényuralmi korszak (1) Önkényuralom (1) Orbán Bori (1) Öröktűz – „Egy lángot adok ápold add tovább" (1) OSZK Kézirattára (2) Osztrák-Magyar Monarchia (1) Páger Antal (2) Pál apostol (1) Pál Péter (1) Pásztortűz (1) Pázmány Péter esztergomi érsek (3) Pesti Hirlap (1) Pesti Napló (1) Pesti Vigadó (1) Petőfi és Szendrey Júlia (3) Petőfi Sándor (13) Petőfi Zoltán (10) Petrovics Gabriella (2) Petrovics Szvetiszláv (1) Pintér Jenő (3) Pius Rend (1) Poeltenberg Ernő (1) Polgári irodalom (1) Polgárok Háza (1) Prohászka Ottokár (3) Pulay Mária (1) R. Berde Mária (1) Radix horoszkóp (1) Radix képlet (1) Raffay Andrea (24) Raffay Andrea és Raffay Ernő (4) Raffay Ernő (8) Raffay Sándor (2) Rajk Berta (1) Rákóczi-ház (1) Rákosi Szidi (1) Reformkor (2) Reményik Sándor (1) Reményik Sándor spiritualizmusa (1) Reményik Sándor versei (1) Rendszerváltozás (2) Revízió (1) Robotos Imre (1) Rodostó (1) Rodriguez Endre (1) Rothermere lord (1) Rózsafabot (1) Rózsalevél (1) Rudolf trónörökös (1) Sárdy János (1) Schweidel József (1) Sebesült katonák (1) Solvejg dala (1) Somlay Artúr (1) Spanyolország (1) Spiritualizmus (2) Sport (2) Stifner Gábor (1) Sugar Skull Face Paint (1) Sugar Skull Makeup (1) Szabadka (2) Szabadkőművesség (1) Szabó Lőrinc (1) Szana Tamás (1) SZDSZ (1) Széfeddin Sefket bej (1) Szeged (1) Székelyföld (2) Székely Aladár (1) Szeleczky Zita (2) Szendrey Ignác (4) Szendrey Júlia (15) Szendrey Júlia Andersen-fordításai (6) Szendrey Júlia az életét is odaadta volna a hazájáért (11) Szendrey Júlia bronz szobra Koppenhágában (4) Szendrey Júlia Heine-kísérletei (2) Szendrey Júlia lírai életműve (12) Szendrey Júlia megítélései (12) Szendrey Júlia összes költeménye (11) Szendrey Júlia versei (14) Szendrey Júlia versművészete (12) Szendrey Mária (4) Szent Anna-tó (1) Szent István Társulat (1) Szent László (2) Szent Pál apostol (2) Szépség és ritmus (7) Szerelem (12) Szeretet (10) Szeretni kevesen tudnak (1) Sziámi macska (1) Szidiropulosz Archimédesz (1) Szilágyi Erzsébet (1) Szimfonikus metal (2) Színház (5) Szív (12) Szivem véresre szétzúzott játék... (11) Szivem véresre szétzúzott játék... Csinszka összes verse elemző tanulmányokkal (10) Szocializmus (1) Szorongószívű bús magyarok (8) Szováthy Éva film (1) Születési horoszkóp (1) Születési képlet (1) Született Moldovában (2) Szülőföld (12) Tajték (5) Tamási Áron (2) Társadalmi összefogás (1) Tenger (5) Térey Mari (1) Testedzés (3) Thorma János Aradi vértanúk (1) Tokaji Csaba (1) Tokaji Írótábor (1) Toldy Ferenc (1) Tömegsport (1) Tormay Cécile (4) Törökfalvi Török Berta (5) Török Ignác (1) Történelmi magyar asszony-figurák (1) Tortoma Könyvkiadó Barót (1) Tóth Árpád (1) Trianon (2) Trianoni Szemle (2) Trianoni Szemle Emlékkönyv 2020 (1) Trianoni Szemle Különszám 2022 (1) Trieszt (1) Trigeminus neuralgia (1) Tudok egy dalt (1) Turcsányi Katalin (1) Turul-szobor (1) Udvari Kamaraszínház (1) Újkonzervativizmus (1) Ujszászy István (1) Új Nemzedék (1) Utrecht (1) Üzenet Juliának (2) Vachott Sándorné (2) Vahot Imre (1) Vajda Miklós (1) Vasárnapi Ujság (3) Vaszary János (1) Végvári (1) Végvári-versek (1) Velencei Biennálé (1) Vér (5) Vértanú (1) Vérző Magyarország – Magyar írók Magyarország területéért (1) Vígszínház (1) Virágvasárnap (1) Volosca (1) Vonyica (1) Vörösmarty Mihály (2) Vörös destrukció (1) XI. Pius pápa (1) Yesterwynde (1) Zenélő malom (1) Zilahy Lajos (1) Zrínyi Ilona (3) „A HAZA MINDEN ELŐTT" (5) „corpus separatum" (1) „És ha nincsen is nagy gusztusom a mókára – ígérem hogy – halálosan visszamarom. [...] mert én mindazonáltal ilyen vagyok. Szélsőségesen makacs és felelőtlenül kegyetlen az igazamért az igazért." (7) „Fenn Isten jár a csúcsokon..." (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása