„Tudtam, hogy itt ringatja rég az álom...”
400 éve született Apáczai Csere János

A tavasz jött a parttalan időben

s megállt a házsongárdi temetőben.

Én tört kövön és porladó kereszten

Aletta van der Maet nevét kerestem.

E sorokkal kezdődik Áprily Lajos Tavasz a Házsongárdi temetőben – Apáczai Csere Jánosné, Aletta van der Maet emlékének című verse, mely a 400 évvel ezelőtt született Apáczai Csere János, Toldy Ferenc szerint a 17. századnak Pázmány Péter esztergomi érsek és gróf Zrínyi Miklós mellett harmadik nagysága és hitvese alakját idézi föl.

Toldy egy alkalommal azt mondta Apáczairól, hogy „ha fejedelemnek és dúsgazdagnak születik s hosszú életet él, nemzetének ujjászülője lesz vala”. Az erdélyi magyar tudós minden időkre érvényes, és a magyar tanító első öntudatos eszményképeként irodalmunk legnagyobbjai mellett foglal helyet Apáczai, aki a tanításban mindig tekintettel volt a gyakorlati életre, s éppúgy rajongott tárgyáért, mint szerette tanítványait. Csoda-e, ha tanítványai szívét teljes mértékben meghódította? „[…] és egyszóval a tudományt és könyvek olvasását úgy megszerettette vélem, hogy azt senki és semmi ki nem űzhette az elmémből s kezemből a világnak minden jó s gonosz munkái s változási között is. Kívánva kívántam tanulni, valamikor lehetett, olvastam, még vadászó napjaimnak estvéin is, kivált a bibliát; úgy conserváltam, amennyire lehetett a két esztendő alatt, azt a kis tudománymagot, reménlvén, s vágyódván az academiákba, hogy ott Isten megszaporítja, megneveli s érleli. Apáczait azután nem láttam, mert az Isten ebből az ostoba háládatlan magyar világból, mely őreá méltatlan volt, kivette […]”– írta róla hálás tanítványa, gróf Bethlen Miklós élete magától való leírásában.

Apáczai igen kellemetlen ember volt: igazságot látott, és kimondta kérlelhetetlenül; bajt látott, és megmutatta forrását; a jövőbe nézett, s elmondta, amit csak ő látott. Ugyan, ki szerette volna ezt a látó embert? Azok bizonyára nem, akik észrevették, hogy a szemében lobogó tűz őket nem éppen hízelgően világítja meg. És ki állhatott volna mellé, hogy segítsen neki? Azok nyilván nem, kik eszméit nem tudták megérteni. Útjában állt az érdektelenség és az értelmetlenség, s ebből a kettőből gát tornyosult elé, gonosz indulat fogta körül. Csak azt látták benne, hogy megzavarta a hagyományos rendet, s szembekerült nagy tekintélyű, bár néha csak nagyképű „urakkal”. Ezen botránkoztak és lázongónak nézték. Pedig csak a használás vágya élt benne, javítani akart. Az is igaz, hogy nem a kényelmesek és a galambepéjűek szokták a haladást elősegíteni, hanem a dolgos kezek és a nyugtalan lelkek. De ezt az igazságot hogyan ismerhették volna fel azok, akik a haladásra nem is gondoltak akkoriban? Így lett Apáczai sokak szemében „forradalmi ember”, mert a sötétségben világot gyújtott. És mégis: semmitől nem volt olyan távol, mint attól, hogy forradalmat csináljon. Sem erőszakos nem volt, sem szervezni nem tudta az embereket. Benne csak egy erő volt: a meggyőződésé. Ez nem engedte hallgatni, amikor beszélnie kellett, ez nem engedte mást mondani, csak amit igaznak ismert. Mindez nem követelt tőle egyebet, mint azt, hogy meggyőzni igyekezzék másokat is a maga igazáról. A meggyőzés pedig nem a forradalom útja, hanem a folyamatos megújulásé. Erre az a korszak képtelen volt, éppen azért, mert hiányzott a fogékonyság az érvek iránt, mert nem volt kiépítve a művelődés útja: a nagy tömeg egyáltalában messze volt minden tanulástól, mert nem volt népiskola, a felső rétegek lelki műveltsége, tudása is korlátozott volt, hiszen hiányzott Erdélyben a felső iskola, az akadémia. Éppen ezt látta Apáczai: a tényt is, az okot is. Ezért akarta megszüntetni az okot, s erre szentelte egész életét: tanított. Ha tehát lelkét keressük, a kutató tudós mellett a tanító az, ki Apáczai személyiségében leginkább kiemelkedik. Azért tanult, hogy tanítani tudjon, azért írt, hogy az új nemzedéknek legyen miből tanulnia, meg azért, hogy iskolákat teremtsenek, ahol tanulni lehet. E tevékenységével űzte a legigazabb politikát: a jövőt akarta előkészíteni.

Szegénysége és a kortársak értetlensége miatt egész életében sokat szenvedett, élete tele volt hányattatásokkal, méltatlan megalázásokkal. Fiatalon halt meg, és utódai is korán mind elhaltak. Ám eszméi – gróf Széchenyi Istvánig a legátfogóbb és legnagyszerűbb magyar közművelődési program, mely a „nyelvében él a nemzet!” állambölcseleti nagy elvvel két évszázaddal előzte meg Széchenyi korát – átszálltak az utókorra.

Neve Tsere János volt, s csak később vette föl az Apáczai nevet. Külföldön írt tudós leveleiben s itthon tartott székfoglalójában Johannes Apaciusnak nevezi magát. Encyclopaediája címlapján Apatzai Tsere Janos szerepel. Itthon – az akkor dívó helyesírás szerint Chieri, Chierj-nek írva – állandóan Cseri-t használ, s I. Rákóczi György erdélyi fejedelem felesége, Lorántffy Zsuzsanna 1659-ben hozzá intézett levelét így címzi: Clarissimo Domino Johanno Cseri de Apácza.

Csíkországból és Háromszékről a Barcaság lapálya felé tartó Olt Barcaszentpéter alatt hirtelen északnak fordul, s a Baróti-hegység és a Bodoki-havasok között útját a Persányi hegyek lábaihoz helyezi. Mielőtt nyugatnak fordulna, hogy – Bod Péter faluja, Felsőcsernáton felé – áttörje a Rika-hegységet, előbb Apáca lankáit öntözi. Ez a helység ma Brassó megye északi fekvésű faluja, melynek román neve Apaţa, német neve pedig Geist. 1625. június 10-én szegény, de szabad református székely parasztcsalád sarjaként e faluban, Erdővidék gyönyörű hegykoszorújának a Barcasággal való ölelkezésénél, azon a termékeny erdélyi szigeten látta meg a napvilágot Apáczai Csere János, mely a további századok során Mikes Kelement, Cserei Mihályt, Kőrösi Csoma Sándort, Baróti Szabó Dávidot, Kriza Jánost és a mesemondó Benedek Eleket ajándékozta, mint Erdély szívének büszkeségeit, a magyar irodalomnak.

Ezen a festői tájon, Apáca községben töltötte gyermekéveit a korán árvaságra jutott kis székely fiú, ki első oktatását szülőfalujában nyerte, mígnem a kolozsvári kollégiumban, majd a Bethlen Gábor erdélyi fejedelem által alapított gyulafehérvári református kollégiumban „serénységgel és épülettel folytatott tanulmányaival” felkeltette a közfigyelmet. Papi pályára készülvén, magánszorgalomból megtanult hat keleti nyelvet és Alstedius protestáns német teológus és polihisztor Encyclopaediájának kivonatát is „kezdettől a hangmesterségig” fejből idézte.

Geleji Katona István református püspök javaslatára I. Rákóczi György erdélyi fejedelem 1648-ban Hollandiába (Németalföldre) küldte továbbtanulni. A puritánus eszmékkel már gyulafehérvári tanulóévei alatt megismerkedett, meggyőződéses puritánussá-presbiteriánussá azonban Hollandiában vált. Az ott eltöltött öt év alatt hallgatója volt a franekeri, leideni, utrechti és a harderwijki egyetemeknek. Ez utóbbin 1651-ben latin nyelven védte meg teológiai doktori értekezését. Még ugyanebben az évben, Utrechtben megnősült, feleségül vette Aletta van der Maetot. A hollandiai egyetemek tudományos szellemében mélyült és gazdagodott lelke, s amíg Hollandia nagy kultúrájú földjén időzött, európai mértékkel mérhető tudóssá vált.  A holland tudós-körökkel való társadalmi összeköttetései csak erősödtek előkelő családból való holland felesége révén s méltó tanári állással kínálták meg őt, azonban nemzete iránt érzett szerelme és a magyar nyelvű és nemzeti szellemű műveltség szolgálatának vágya hazaűzte, hogy 1653 augusztusában családjával Erdélybe visszatérve, itthon mostoha viszonyok között tervezze és építse a magyar nemzeti kultúra szentélyét.

A 17. század közepén Apáczai Csere János állt ki elsőként a magyar nyelv jogaiért. Descartes híve volt, aki a Discourst franciául, a nép nyelvén, és nem latinul, a tudósok nyelvén írta meg, mert az volt a véleménye, hogy mindenkinek egyaránt kezébe kell adni az igazság megismerésének eszközeit. Apáczai magyarul írta meg fő művét, Encyclopaediáját, s amint műve előszavában hangsúlyozta, ezzel segíteni akart a „magyar nyelvű tudományos munka nélkül szűkölködő nemzeten.” Apáczai vállalkozása, Descartes példáján kívül egyedülálló abban a korban. A német tudományos irodalomban Thomasiust tekintik elsőnek, aki nem latinul, hanem német nyelven írt tudományos munkát. Ez a német tudós akkor született, amikor Apáczai Csere János Encyclopaediája megjelent, s így Apáczai egy emberöltővel előzte meg e téren a német nemzeti tudományosság úttörőjét.

a-magyar-encyclopaedia-cimlapja-pasztortuz-1925-06-14_10083525.jpg A Magyar Encyclopaedia címlapja. Pásztortűz, 1925. 06. 14.

Mielőtt hazatért volna, két nevezetes irodalmi alkotását adta le az egyik utrechti nyomdába: a Magyar Encyclopaedia-t, amely Utrechtben, 1655-ben, és a Magyar Logicatska-t, mely 1654-ben, Gyulafehérvárott jelent meg.

Előbbi művét azért írta meg és nyomatta ki a szájától elvont pénzen, hogy tanítványai is anyanyelvükön végezhessék tanulmányaikat: Encyclopaediája az akkor még teljesen parlag, elhanyagolt magyar nyelven a tudomány egész birodalmát felölelő és az egész világirodalomban akkor párját ritkító tankönyv volt, mely 11 részben az elvont tudományok alapeszméit és fő törekvéseit adja, főként idegen források nyomán.

Simai Ödön Nyelvújítók a XVII. század közepén című, a Magyar Nyelvben megjelent tanulmányában azt írja, hogy említett században Apáczai az egyik legnagyobb magyar nyelvújító volt. Encyclopaediájában tiszteletreméltó erőfeszítéssel és alázattal alkotta meg a magyar tudományos mű-kifejezéseket, valósággal birkózott nyelvünkkel, amikor a latin nyelv, mint a tudományok nyelve, virágkorát élte. Mivel akkoriban sok szakkifejezésnek nem volt még magyar megfelelője, új szavakat kellett alkotnia. Vannak Apáczainak máig élő tudományos műszavai, mint például: arányosság, kiterjedtség, középpont, együttlét, osztó, számláló, nevező stb., de tőle származik képzővel alkotott új szóként a ma már alig használt alkonyodat, valamint a napéjegység összetétel.

Magyar Logicatskája a világirodalomban a legelső, Petrus Ramus és Cartesius (Descartes latinosított neve) francia filozófusok rendszere szerint, nemzeti nyelven írott bölcsészeti munka. E művével ezen a téren is egy emberöltővel előzte meg a filozófus nemzetet, a németeket, s a magyar tudományos nyelv megújítójaként a bölcseleti műnyelvnek is megteremtőjévé vált.

1653 őszétől a gyulafehérvári kollégiumban a bölcsészet tanáraként szolgálta hazája felemelkedését, később pedig a költészettant, földrajzot, természettant és csillagászatot is előadta s tanítványai nagyon megszaporodtak. Mindezt kortársai megirigyelvén, II. Rákóczi György fejedelem (I. Rákóczi György halálát követően 1648 őszétől fia, II. Rákóczi György lett Erdély fejedelme) előtt azzal gyanúsították, hogy a református vallás ellen működik. A Descartes és Kopernikusz filozófiai rendszerein nevelkedett Apáczai erősen támadta az akkori erdélyi iskolaügyi állapotokat, így többek között szembekerült Basirius Izsákkal, a gyulafehérvári kollégium rektor-professzorával is, aki miatt 1655-ben el kellett hagynia Gyulafehérvárt, s Kolozsvárra tétetett át. II. Rákóczi György fejedelem előtt is kegyvesztett lett, és csak Lorántffy Zsuzsanna közbenjárására kapott 1656-ban Kolozsváron, az alsóbbfokú kolozsvári református iskolában igazgatói állást.

az-iskolak-fo-fo-szuksegerol-tartott-kolozsvari-szekfoglalo-beszed-cimsorai-ez-a-beszed-apaczai-kezirasaban-maradt-fenn-a-kolozsvari-reformatus-kollegium-apacza-002-2_10083749.jpgAz iskolák fő-fő szükségéről tartott kolozsvári székfoglaló beszéd címsorai. Ez a beszéd Apáczai kézírásában maradt fenn a kolozsvári református kollégium Apáczai-albumában. Ellenzék,1925. 04. 27.

Alig költöztek be feleségével első kolozsvári lakásukba, 1657 szeptemberében elveszítették egyik gyermeküket.

Apáczai népszerűségére jellemző volt, hogy gyulafehérvári diákjainak nagy része követte őt Kolozsvárra, ahol nagy lelkesedéssel látott neki a Kollégium újjászervezéséhez. A támadások ellenére mindvégig hű maradt puritán, református presbiteri elveihez. Itt mutatta meg rendkívüli szellemi erejét, úgy is, mint mélységeket járó tudós, úgy is, mint nagyszerű tanító, és úgy is, mint törhetetlen energiájú iskolaszervező. Ezt a teljesen lehanyatlott és szétzüllött iskolát hamarosan felvirágoztatta: a kolozsvári kollégium Apáczai működése alatt akadémiai fokra emelkedett és Erdély legmagasabb iskolájává vált. Még csak a gyulafehérvári kollégium versenyezhetett vele, de az is az 1658-ban bekövetkezett tatár-dúlások következtében elpusztult, úgyhogy az Apáczai-kollégium egyedül szolgálta Erdélyben a magasabb főiskolai tudományos életet. Mivé fejlődött volna ez a kollégium Apáczai keze alatt és milyen magasra emelkedett volna általa a magyar tudományos élet, ha olyan korán ki nem szólítja őt az Úr ebből a háládatlan magyar világból? – tette föl a kérdést hűséges tanítványa, gróf Bethlen Miklós.

Apáczai első volt, aki kitartó lelkesedéssel állt ki a magyar tanítási nyelv, magyar tankönyv, és a jó magyar iskola érdekében. A latinnak, mint a világ valamennyi iskolájában kizárólagosan uralkodó tanítási nyelvnek egyeduralmát ő törte meg: tilalom ellenére magyar nyelven kezdte oktatni tanítványait.

Első volt, ki az iskolaügyben meglátva a nemzeti jövő biztos zálogát, azt kifejezetten államügynek minősítette. Ő tehát az első magyar kultúrpolitikus, ki minden baj eredő forrásának a kultúrátlanságot tekinti.  Felismerve az iskoláztatás nemzeterősítő hatalmát, törhetetlenül hitt a magyar nemzeti kultúra államalkotó és államfenntartó erejében. Lángelméjének minden gondolatát, hazaszerető érzéseinek minden lángolását annak a magasztos eszmének állította szolgálatába, hogy nemzetét fejlett kultúrája révén a nyugat-európai népeknek sorába emelje föl. Nemzetét nagynak, műveltnek akarta látni, mert meggyőződéssel hitte és vallotta, hogy politikai önállóságunknak megingathatatlanul erős alapjául kizárólag szellemi önállóságunk és önálló nemzeti kultúránk szolgálhat. Ezért életének emésztően hő vágya volt német, francia vagy holland mintára szervezett valóságos magyar egyetemnek létesítése, de azzal, ama korban egyedülálló igénnyel, hogy a tanítási nyelv nemzetimagyar – legyen az egész vonalon. Emellett a népoktatásnak nemzeterősítő tudata is mélyen áthatotta lelkét: a fejedelmek kötelességévé jelölte ki a népiskoláknak olyan tömeges felállítását, hogy még a legkisebb faluban se találtassék senki, aki legalább írni-olvasni ne tudna. Gyulafehérvári tanári székfoglalója, De studio sapientiae (1653) az erdélyi kulturális viszonyok kritikája, s egyben útmutató egy magasabb szintű, nemzeti művelődés elérésére.

Nevelési elveivel megelőzte az utána következő harmadfélszázad legkiválóbb nevelő-tudósainak azóta a gyakorlati életbe átment és világszerte elterjedt tételeit. Hangoztatta a nevelve-oktatás elveit, a szemléltetés, a gyakorlati ismeretek, az iskolán kívüli továbbképzés fontosságát, kiemelte a szeretetet, a gyengéd fegyelmezést és a példaadást, mint csalhatatlan nevelőeszközt; óva intett a túlterheléstől, ami „a gyermek eszének az élét eltompítja”, és ajánlotta a koncentrikus tanmenetet, amely megkönnyíti a célra jutást. Súlyt vetett a tanításban való fokozatos haladásra: a közeliről a távolira, az egyszerűről az összetettre, a konkrétról az elvontra való haladást ajánlva. A nyelvtanításban a tanártól sokkal kitartóbb munkát megkívánó direkt-módszerre, a nyelvtan helyett a célnyelvnek tanítására vetette a fősúlyt és sürgette a reáliák tanítását. A beszéd- és értelemgyakorlat tanítását e tantárgynak pontos célkitűzésével ő kezdeményezte, valamint a testgyakorlatot és a testedzést is ő népszerűsítette elsőként, ahogyan az egészségtan tanítását is. Tanítási rendszerében megtaláljuk a tanító- és tanárképzés gondolata mellett azt a ma is alig észrevehető belátást, hogy a tanítás művészet, a tanítósághoz veleszületett rátermettség kell, s a tanító zavartalan önművelése végett gondtalan életet és közbecsülést igényel.

Barcsay Ákos újonnan választott fejedelemnek egy nemzeti akadémia felállítását javasolta (A magyar nemzetben immár elvégtére egy academia felállításának módgya és formája […], 1658). Ezt a tervét sajnos már nem tudta véghezvinni, mert 34 és fél évesen, 1659 szilveszterén tüdőbajban elhunyt. 1660. január 9-én vettek tőle végső búcsút, és a Házsongárdi temetőben utolsó útjára kísérték rajongva szeretett diákjai, tisztelői. Még ugyanebben az évben meghalt felesége, Aletta van der Maet is. Bethlen Miklós gróf szerint Apáczai halála után az Úr „[…] az igen gyámoltalan belga feleségét, [és életben maradt] gyermekét is magához szedte […]”.

A család porsátora ott pihen a kolozsvári Házsongárdi temetőkertben. Külső képmásukat nem ismerjük, arcuk, tekintetük odalett a múló idővel. Azonban Apáczai magyar tudományosságért és kultúráért égő lelke, nyughatatlan szelleme annál elevenebben él emlékezetünkben, ma is lángolásra késztet páratlan nemzeti lelkünk megtartásának és gazdagításának szent szolgálatában.

Hogy szülőfalujában mennyire él a nagy tudós, pedagógus emléke, azt egy mondává szentesült néphagyomány bizonyítja, melyet egy akkor 78 éves, Oláh István nevű bácsitól jegyzett le Árkosi K. Zoltán 1959-ben:

„Sok-sok évvel ezelőtt, amikor még nem volt autó, háromszéki széköl diákok szálltak meg Nagyajtán. Kolozsvár felé tartottak, s itt választottak éjjeli pihenőt maguknak. A vacsora után énekelni kezdtek, viccelődtek. Egyszer csak azt veszik észre, hogy az ablak előtt egy kisfiú áll, hallgatózik és belé-belé énekel az ők énekjükbe. Igen-igen szép hangja volt. Kimentek és behívták. A gyermek elmondta, hogy ő Apácáról való árva. Besötétedett és nem mer átalmenni a Csikoson és az Olt hidon. A széköl diákoknak megtetszett a gyermekecske, s csalták, hogy ha akar, menjen velük iskolába. Ők elviszik keresztül a Ríkán, s osztán csak lesz valahogy. A gyermek örömest ment.

 

A nevem Csere János – mondta –, s beállott diáknak a többiek közi. Ezek vitték osztán fel Kolozsvárra. Nem is látta meg többet Apáca tornyát.”

Tettekké váltotta föl az ifjúságnak adott tanácsait: „állj inkább, mint ülj!”, „fuss, mint menj!”, valamint: „valahol a földön nehéz dolgot hallasz, ott teremj!”. Ő valóban ott volt mindenütt, hol kemény munka várt rá és ahol hazájának szolgálhatott.

Élete és munkássága a garancia számunkra, hogyha van bennünk lélek, akkor teljesen kifosztottan, szétdaraboltan, megalázottan és koldusszegénységben is mindig és mindig újra tudjuk teremteni a magyar nemzeti kultúra templomát!

apaczai-csere-janos-es-felesege-sirja-a-hazsongardi-temetoben-a-szerzo-felvetele-2012-juniusabol_10083607.jpg

Apáczai Csere János és hitvese, Aletta van der Maet sírja a Házsongárdi temetőben. A szerző felvétele 2012 júniusából.

 

Tudtam, hogy itt ringatja rég az álom

s tudtam, elmult nevét már nem találom.

De a vasárnap délutáni csendben

nagyon dalolt a név zenéje bennem.

S amíg dalolt, a századokba néztem

s a holt professzor szellemét idéztem,

akinek egyszer meleg lett a vére

Aletta van der Maet meleg nevére.

Ha jött a harcok lázadó sötétje,

fénnyel dalolt a név, hogy féltve védje.

S a dallamot karral kísérve halkan,

napsugaras nyugat dalolt a dalban,

hol a sötétség tengerárja ellen

ragyogó gátat épített a szellem.

Aletta van der Maet nevét susogta,

mikor a béke bús szemét befogta.

S mikor a hálátlan világ temette,

Aletta búja jajgatott felette,

míg dörgő fenséggel búgott le rája

a kálvinista templom orgonája.

Aztán a dal, visszhangját vesztve, félve,

belenémult a hervadásba, télbe.

Gyámoltalan nő – szól a régi fáma –

urát keresve, sírba ment utána…

 A fényben, fenn a házsongárdi csendben

tovább dalolt a név zenéje bennem.

S nagyon szeretném, hogyha volna könnyem,

egyetlen könny, hogy azt a dallamot

Aletta van der Maet-nak megköszönjem.

}{

Írásomat a Magyarságkutató Intézetnek készítettem 2020-ban Apáczai Csere János születésének 395. évfordulójára. Írásom 2020. június 10-én megjelent a Magyarságkutató Intézet honlapján (https://mki.gov.hu/hu/hirek-hu/evfordulok-hu/valahol-a-foldon-nehez-dolgot-hallasz-ott-teremj), valamint 2020. június 10-én a Magyar Nemzet Online felületén (https://magyarnemzet.hu/belfold/2020/06/valahol-a-foldon-nehez-dolgot-hallasz-ott-teremj). Írásom bővített, átdolgozott változata megjelent a Trianoni Szemle 2020-as Emlékkönyvében (Raffay Andrea: A klebelsbergi kultúrpolitika előfutára: Apáczai Csere János születésének 395. évfordulójára. In: Szidiropulosz Archimédesz [szerk.] – Kolczonay Katalin [olvasószerk.]: Trianoni Szemle Emlékkönyv 2020. Trianon Kutatóintézet – L’Harmattan Kiadó, Budapest, 2020. ISBN: 978-963-414-720-6. 224–229., https://raffayandrea.blog.hu/2020/12/12/raffay_andrea_a_klebelsbergi_kulturpolitika_elofutara_apaczai_csere_janos_szuletesenek_395_evfordulo).

A bejegyzés trackback címe:

https://raffayandrea.blog.hu/api/trackback/id/tr7518885180

Raffay Ernő blogja:

Raffay Andrea MTMT:

Friss topikok

Címkék

107 éve született Adorján Éva felvidéki származású magyar színésznő (1) 110 éve született Szeleczky Zita (1) 130 éve született Boncza Berta (4) 140 éve született Kosztolányi Dezső (1) 156 éve hunyt el Szendrey Júlia (1) 165 éve temették el Forinyák Géza joghallgatót (1) 1866-os kolerajárvány (1) 190 éve kötött házasságot Rhédey Claudia grófnő és Sándor württembergi herceg (1) 200 éve született Jókai Mór (1) 22 éve hunyt el Muráti Lili (1) 246 éve csatolta Mária Terézia Magyarországhoz Fiumét (1) 35 éve hunyt el Karády Katalin (2) 400 éve született Apáczai Csere János (1) 45 éve hunyt el Ignácz Rózsa (1) 74 éve hunyt el Bajor Gizi (1) 90 éve hunyt el Boncza Berta (3) Aba Sámuel magyar király (1) Abbázia (2) Abszolutizmus (1) Adolf Hitler (1) Adorján Éva (1) Adorján Éva és az igaz szerelem filmje a Kalotaszegi madonna (1) Adria (1) Ady-kultusz (3) Ady Endre (7) Áldva legyen minden ami fáj (13) Aletta van der Maet (2) Álkeresztények (5) Általános védkötelezettség (1) Ami örök (9) Andrási Attila (1) Ankara (1) Anschluss (1) Antibolsevista Comité (1) Anyanyelve magyar (2) Anya Író Színésznő (2) An Ocean Of Strange Islands (1) Apáczai Csere János (2) Áprily Lajos (3) Arany János (3) Argentína (1) Árva Bethlen Kata grófnő (1) Ásvai Jókay József (1) Ásvai Jókay Móric (1) Aszcendens (1) Asztrológia (1) Aulich Lajos (1) ÁVH (1) Az álkereszténység kora (9) Az álkeresztény embertípus kvintesszenciái (4) Az aradi vértanúk (1) Az aradi vértanúk emléknapja (1) Az arany ember (1) Az egészségtan tanítása (1) Az első nemzeti színű kokárda (1) Az Erdőszentgyörgyi Református Egyház anyakönyve (1) Az önmagát nemzetinek és kereszténynek mondó budapesti kormány (1) Az örök szerelemről (9) Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben (1) A Bánk bán ősbemutatója (1) A beszéd- és értelemgyakorlat tanítása (2) A felmagasztosult női ideál (1) A feminizmus hazugságai (4) A Forinyák család sírboltja (1) A gorodi fogoly (1) A Gyulai-család sírboltja (1) A hableányok nem tudnak sírni (11) A Halálraszánt kivételes virág (15) A Hét (1) A kihullott könny megbosszulja magát azon aki okozá (7) A kis hableány (3) A magyar nemzetben immár elvégtére egy academia felállításának módgya és formája […] (2) A magyar nemzeti kultúra temploma (2) A nevelve-oktatás elvei (1) A női sors múltban és jelenben (9) A pesti egyetem hallgatói (1) A szegény kisgyermek panaszai (1) A tanítás művészet (2) A tengerszemű hölgy (1) Babits Mihály (3) Bach-korszak (1) Bajor Gizi (1) Balaton (1) Balatonfüred (1) Balatonfüredi fürdőkúrák (1) Balaton táján (1) Bangha Béla S. J. (1) Bánk bán (1) Barabás Miklós (2) Barcsay Ákos fejedelem (2) Bárczy István (3) Baross Gábor (1) Báró Inczédy Ágnes (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Benedek Elek (1) Benito Mussolini (1) Biblia (2) Bihari Mór (5) Black Cat (1) Blaha Lujza (1) Boncza Berta (11) Boncza Berta versei (9) Boncza Miklós (4) Brassó (2) Brassói Lapok (2) Brenner Eulália (1) Bruszilov-offenzíva (1) Buccari (1) budaörsi csata (1) Budapesti Napló (1) Buday Dénes (1) Bukovinai székelyek (2) Calavera (1) Cinikus gonosztevők (2) Cirkvenica (1) Család (18) Családon belüli bántalmazás (4) Családon belüli erőszak (4) Csángó magyarok (2) Csíki Borka tánca (1) Csinszka (16) Csinszka - a Halálraszánt kivételes virág (12) Csinszka érzelmi hagyatéka verseiben (10) Csinszka lírai életműve (10) Csinszka összes verse elemző tanulmányokkal (11) Csinszka születési képlete (1) Csinszka versei (10) Csipkerózsa (1) Csókfalva (1) Csucsa (2) Cukorkoponya arcfestés (1) Cukorkoponya Makeup (1) Dalmácia (1) Damjanich János (1) Dáné Tibor (2) Darányi Kálmán (1) Dekáni Ernőné (2) Délmagyarország (1) Dénes Zsófia (1) Dernői Kocsis László (1) Déryné Széppataki Róza (1) Descartes (1) De studio sapientiae (1653) (2) dr. Oláh Gyula (1) dr. Perényi Sándor (1) dr. Zubriczky Sándor (1) Dr Germán Tibor (1) Dsida Jenő (3) Egressy Béni (1) Egységes Párt (1) Egy éjszaka Erdélyben (1) Egy igaz múzsa tragédiája (3) Egy lélek állt... (1) Egy nap a világ (1) Életem könyve (4) Életképek (1) Életrajzi nagymonográfia Csinszkáról (13) Elizabeth Barrett Browning (1) Emberek a havason (1) Engem a tűz nem éget mert én magam vagyok a tűz... (1) Erdély (8) Erdély.ma (3) Erdélyi falurombolás (1) Erdélyi István dr. producer (1) Erdélyi Lapok (1) Erdélyi Múzeum (1) Erdőd (3) Erdődi kastély (2) ERDON.ro (1) Erdőszentgyörgy (1) erdőszentgyörgyi református templom (1) Eredj ha tudsz! (1) Erkel Ferenc (1) Eszmetörténet (2) Fájdalom (13) Farkas–Ratkó-gyűrű (1) Fekete gyémántok (1) Félig költő félig asszony (5) Ferencvárosi temető (1) Ferenc tecki herceg (1) Fésülködő (2) Film (2) Fiume (1) Fiumei úti Kerepesi temető (3) Fiume – A Magyar Korona gyöngye (1) Fokos (1) Forinyák Géza joghallgató (1) Forinyák Géza síremléke (1) Forinyák Gyula (1) Forinyák János (1) Forráspublikáció (15) Fővárosi Lapok (1) Gálovits Anna (1) Gazdavédelem (1) George Sand (1) Gerinctelen puhányok (2) Gobbi Hilda (1) Gömbös Gyula (1) Gömbös Gyula Társaság (1) Gondolat-jel (1) Göre Gábor visszatér (1) Görgei Artúr (2) Graz (1) Greta Reichert (1) Gróf Andrássy Gyula (1) gróf Batthyány Lajos (1) Gróf Bethlen István (1) Gróf Bethlen Miklós (2) Gróf Dessewffy Arisztid (1) Gróf Leiningen-Westerburg Károly (1) Gróf Rhédey Ferenc (1) Gróf Rhédey László (1) Gróf Széchenyi István (4) Gróf Tisza István (2) Gróf Tisza István és Ady Endre ellentéte (a szabadkőművesség és a Tisza-gyilkosság összefüggései) (2) Gróf Vécsey Károly (1) Gróf Zrínyi Miklós (2) Gyermekbántalmazás (3) Gyóni Géza (1) Gyulafehérvár (2) Gyulai Pál (4) Gyulai Pálné Szendrey Mária (4) Hadügyminisztérium (1) Hajónapló (2) Halálos ítélet lenne ha elfogadnánk Trianont (1) Halálos tavasz (1) Halálraszánt kivételes virág (14) Haltenberger Gyula gépészmérnök (1) Hans Christian Andersen (6) Harmos Ilona (1) Három rózsabimbó (3) Hathályogos szemű felnőtt óvodások (3) Hatvany Lili bárónő (1) Haza (29) Hazai Samu (1) Házsongárdi temető (3) Herczeg Ferenc (7) Herepei Károly református lelkész (1) Hevesi-Tóth Evelin (1) Hit (3) Holdjegy (1) Hordozom azt is ami másoknak fáj (15) Horthy Miklós (3) Horvát Árpád (8) Horvát Attila (5) Horvát Ilona (2) I. Ferenc József (1) I. Rákóczi György erdélyi fejedelem (2) I. világháború (1) Idegen megszállás alatt élő magyarok (6) Identitás és megmaradás (3) Ifj. Horvát Árpád (2) Ignácz Rózsa (3) Ignácz Rózsa Erdély szép szolgálóleánya (1) Ignotus (1) II. Erzsébet angol királynő (1) II. Rákóczi György fejedelem (2) II. világháború (2) III. Károly angol király (1) Imitatio Christi (2) Imrédy Béla (1) Irodalmi Újság (1) Irodalomtörténetírás (15) IV. Károly (1) Jakab Mónika (1) Janits Béla (1) Janits Béla véleménye köyveimről (1) Jászai Mari (1) Jászi Oszkár (1) Jelenczki István (1) Jókai Mór (5) Jókai Mór élete és kora (1) Jósvádájú szélhámosok (3) Juhász Gyula (1) Kábult holdkórosok (3) Kalotaszeg (1) Kalotaszegi madonna (1) Kálvin téri református templom (1) Kántorné Engelhardt Anna (1) Kánya Kálmán (1) Karacs Teréz (1) Karády-dalok (1) Karády és a szerelem – Ujszászy és a világ (1) Karády Katalin (3) Karády Katalin és Ujszászy István szerelme (1) Károlyi Mihály (1) Kárpát-medence (1) Kassa (1) Katolikus Magyarok Vasárnapja (1) Katolikus világnézet (3) Katona József (1) Kecskeméti nagy képes naptár (1) Kék róka (1) Kemal Atatürk (1) Kempis Tamás (2) Kensington-palota (1) Kereszténység (16) Keresztény alapokra helyezett feminizmus (4) Keresztény alapokra helyezett nő- és gyermekvédelem (8) Keresztény gondolkodású női alkotók (14) Keresztény jelképrendszer (5) Keresztény nővédelem (4) Keszthely (2) Keszthelyi római katolikus plébániatemplom (1) Kézdivásárhely (1) Kísértés (Tentazione) (1) Kisfaludy-Társaság (2) Kiss Ernő (1) Kligl Sándor (3) Knezić Károly (1) Kölcsey Ferenc (1) Kolczonay Katalin (1) Kolozsvár (7) Kolozsvári Magyar Napok (1) Komárom (1) Koncentrikus tanmenet (1) Konfirmálás (1) Könny (5) Könyves Kálmán (1) Kőris Világfa (1) Körösfő (1) Koskóc (1) Kossuth Rádió (1) Kosztolányi Árpád (1) Kosztolányi Dezső (2) Kovászna (1) Krisztus követése (2) Kritikai kiadás (12) Krizsik Alfonz (1) Krúdy Gyula (1) Kulturális- és véleményterror (2) Kultúra és terror (1) Kun Béla (1) Kurzushívők (4) Laborfalvi Róza (4) Láhner György (1) Lám Béla (1) Latinovits Zoltán (1) Lázár Vilmos (1) Léda (1) Lélek (21) Lelki író (2) Lenkey Zoltán rézkarca (1) Levelek Erdélyből (2) Liberális mintaállam (1) Liberalizmus (1) Lorántffy Zsuzsanna (2) Ludendorff tábornagy (1) M5 (1) M5 Librettó (1) Madrid (1) Magyarország újjáépítése és a kereszténység (1) Magyar egyetem (2) Magyar Encyclopaedia (2) Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetés (1) Magyar függetlenség (1) Magyar gyermekek éneke – Zoltán fiamnak (1) Magyar Idők (1) Magyar irodalomtörténet (3) Magyar Írószövetség (1) Magyar Jelen (2) Magyar Királyi Honvédelmi Minisztérium (1) Magyar Királyság (4) Magyar Logicatska (2) Magyar Nemzeti Függetlenségi (Fajvédő) Párt (1) Magyar nemzeti öntudat (1) Magyar Országos Véderő Egyesület (MOVE) (1) Magyar PEN Club (1) Magyar útinapló-irodalom (1) Makkai Ádám (2) Március 15. (1) Márffy Ödön (2) Mária Adelaida cambridge-i hercegnő (1) Mária brit királyné (1) Mária tecki hercegnő (1) Mária Terézia (1) Megérdemelve vagy ártatlanul (5) Megyei lapok (2) Mexikói cukorkoponya (1) Mezőberény (1) Mikes Lajos (1) Mikszáth Kálmán (1) Miniszoknya-összeállítás (1) Mint aki a sínek közé esett… (1) Monsieur Morisz Zsoké (1) Morganatikus házasság (1) Móricz Zsigmond (2) MTA Kézirattára (4) Muráti Frigyes (1) Muráti Lili (2) Murga (1) Nagykovácsi Gróf Tisza István Nemzeti Kör Egyesület (1) Nagysándor József (1) Nagy Bella (1) Nagy Katalin (1) Napjegy (1) Napkelet (2) Négy fal között (1) Németalföld (2) németújvári gróf Batthyány Gyula (1) Nemzeti ébredés (1) Nemzeti Egység Pártja (1) Nemzeti Hadsereg (1) Nemzeti Munkaterv (1) Nemzeti Színház (4) Nemzetnevelés (1) Népiskolák felállítása (1) Népi politika (1) Népoktatás (1) Névleges keresztények (4) Nicolae Ceaușescu (1) Nightwish (2) Nightwish - The Siren (1) Női lélek (33) Nyirő József (2) Nyugat (2) Óceán (1) Ódry Árpád (1) Októberi diploma (1) Önfeláldozó Szendrey Júlia (5) Önkényuralmi korszak (1) Önkényuralom (1) Orbán Bori (1) Öröktűz – „Egy lángot adok ápold add tovább" (1) OSZK Kézirattára (2) Osztrák-Magyar Monarchia (1) Páger Antal (2) Pál apostol (1) Pál Péter (1) Pásztortűz (1) Pázmány Péter esztergomi érsek (4) Pesti Hirlap (1) Pesti Napló (1) Pesti Vigadó (1) Petőfi és Szendrey Júlia (3) Petőfi Sándor (13) Petőfi Zoltán (10) Petrovics Gabriella (2) Petrovics Szvetiszláv (1) Pintér Jenő (3) Pius Rend (1) Poeltenberg Ernő (1) Polgári irodalom (1) Polgárok Háza (1) Prohászka Ottokár (3) Pulay Mária (1) R. Berde Mária (1) Radix horoszkóp (1) Radix képlet (1) Raffay Andrea (24) Raffay Andrea és Raffay Ernő (4) Raffay Ernő (9) Raffay Sándor (2) Rajk Berta (1) Rákóczi-ház (1) Rákosi Szidi (1) Reformkor (2) Reményik Sándor (1) Reményik Sándor spiritualizmusa (1) Reményik Sándor versei (1) Rendszerváltozás (2) Revízió (1) Rhédey-kastély (1) Rhédey Claudia grófnő (1) Robotos Imre (1) Rodostó (1) Rodriguez Endre (1) Rothermere lord (1) Rózsafabot (1) Rózsalevél (1) Rudolf trónörökös (1) Sándor württembergi herceg (1) Sárdy János (1) Schweidel József (1) Sebesült katonák (1) Solvejg dala (1) Somlay Artúr (1) Spanyolország (1) Spiritualizmus (2) Sport (2) Stifner Gábor (1) Sugar Skull Face Paint (1) Sugar Skull Makeup (1) Szabadka (2) Szabadkőművesség (1) Szabó Lőrinc (1) Szana Tamás (1) SZDSZ (1) Széfeddin Sefket bej (1) Szeged (1) Székelyföld (4) Székely Aladár (1) Szeleczky Zita (2) Szendrey Ignác (4) Szendrey Júlia (15) Szendrey Júlia Andersen-fordításai (6) Szendrey Júlia az életét is odaadta volna a hazájáért (11) Szendrey Júlia bronz szobra Koppenhágában (4) Szendrey Júlia Heine-kísérletei (2) Szendrey Júlia lírai életműve (12) Szendrey Júlia megítélései (12) Szendrey Júlia összes költeménye (11) Szendrey Júlia versei (14) Szendrey Júlia versművészete (12) Szendrey Mária (4) Szent Anna-tó (1) Szent István Társulat (1) Szent László (2) Szent Pál apostol (2) Szépség és ritmus (7) Szerelem (14) Szeretet (11) Szeretni kevesen tudnak (1) Sziámi macska (1) Szidiropulosz Archimédesz (1) Szilágyi Erzsébet (1) Szimfonikus metal (2) Színház (5) Szív (14) Szivem véresre szétzúzott játék... (11) Szivem véresre szétzúzott játék... Csinszka összes verse elemző tanulmányokkal (10) Szocializmus (1) Szorongószívű bús magyarok (10) Szováta (1) Szováthy Éva film (1) Születési horoszkóp (1) Születési képlet (1) Született Moldovában (2) Szülőföld (14) Tajték (5) Tamási Áron (2) Társadalmi összefogás (1) Tenger (5) Térey Mari (1) Területi revízió (1) Testedzés (4) Thorma János Aradi vértanúk (1) Tokaji Csaba (1) Tokaji Írótábor (1) Toldy Ferenc (2) Tömegsport (1) Tormay Cécile (4) Törökfalvi Török Berta (5) Török Ignác (1) Történelmi magyar asszony-figurák (1) Tortoma Könyvkiadó Barót (1) Tóth Árpád (1) Trianon (3) Trianoni Szemle (3) Trianoni Szemle Emlékkönyv 2020 (2) Trianoni Szemle Különszám 2022 (1) Trieszt (1) Trigeminus neuralgia (1) Tudok egy dalt (1) Turcsányi Katalin (1) Turul-szobor (1) Udvari Kamaraszínház (1) Újkonzervativizmus (1) Ujszászy István (1) Új Nemzedék (1) Utrecht (2) Üzenet Juliának (2) Vachott Sándorné (2) Vahot Imre (1) Vajda Miklós (1) Vasárnapi Ujság (3) Vaszary János (1) Végvári (1) Végvári-versek (1) Velencei Biennálé (1) Vér (5) Vértanú (1) Vérző Magyarország – Magyar írók Magyarország területéért (1) Vígszínház (1) Virágvasárnap (1) Volosca (1) Vonyica (1) Vörösmarty Mihály (2) Vörös destrukció (1) Windsor uralkodóház (1) XI. Pius pápa (1) Yesterwynde (1) Zenélő malom (1) Zilahy Lajos (1) Zrínyi Ilona (3) „A HAZA MINDEN ELŐTT" (8) „corpus separatum" (1) „És ha nincsen is nagy gusztusom a mókára – ígérem hogy – halálosan visszamarom. [...] mert én mindazonáltal ilyen vagyok. Szélsőségesen makacs és felelőtlenül kegyetlen az igazamért az igazért." (7) „Fenn Isten jár a csúcsokon..." (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása