146 éve született Móricz Zsigmond
„Véreresztő kétségbeeséssel léptem át a trianoni határokat s megújhodva, megfiatalodva tértem vissza a megszabdalt kis Magyarországba. Odaát találkoztam a magyar őserővel.”

moricz-zsigmond-korosfon-1941-junius-15-en-korunk-1979-majus_01141333.jpgMóricz Zsigmond Körösfőn, 1941. június 15-én. Korunk, 1979. május.

A nemcsak nagy magyar mesélő, de minden történetével nagy tanító szellem, Móricz Zsigmond fő jellemvonása az a magyar őserő, melyben kevesen vetekedhetnek vele a magyar írók közül: gyökeresen magyar jelenség, a magyar élet magvából érkezett, eszközeit és kifejező formáit csak a magyar hagyományból és önmagából merítette. Írásainak erkölcstörténeti jelentősége is van: a manapság alig fellelhető magyar lelkiismeret szól belőlük törhetetlen igazságkereséssel.

A műveiben megtalálható biblikus motívumok alapján Móriczot a Bibliából Krisztus alakja vonzotta leginkább. Jól mutatja ezt például A fáklya című regénye, de az író a Légy jó mindhaláligban mondta el, hogyan kapta az istenhitet édesanyjától hat-hétéves korában. 54 évesen a következőket vallotta: „Van egy kis Bibliám, amit negyven éve olvasok, abban aláhúztam a Krisztus szavait. Bármennyit elmélkedek is felettük, igaznak, hitelesnek és valóságosaknak kell tekintenem őket. Soha nem jut ellenkezésbe azzal a hittel és hangulattal, amit gyermekkoromban oly egyszerűen értetett meg velem az édesanyám: hogy az Isten teremtett és tart bennünket harmóniában.

Ennek a harmóniának érzetében írtam s írom minden könyvemet: s nem tudok okosabb tanácsot adni, mint hogy ti is ezt a Krisztust leljétek meg önmagatokban: az embert…”

A magyar népi valóság első igazán nagy művészi megörökítője volt, aki szinte riporteri szenvedéllyel alkotott. Meséit az élet hiteles fordulatai alakították.

„Nem én irányítom alakjaimat. Inkább ők tapossák szét az én meggyőződéseimet. Én tűröm, hogy éljék a maguk életét” – állapította meg egyik vallomásában.

Soha nem érte be az egyszerű fotográfiával: regényeiben, novelláiban, színdarabjaiban problémákat vetett föl, és közelebb is férkőzött azokhoz. Alakjai egyben típusokat is képviseltek: A galamb papnéban a falusi Makrancos Kata pszichológiáját boncolgatta, Az Isten háta mögött című regényében sem érte be egy egész vidéki városka életre szólításával, hanem megrajzolta benne a magyar Bovaryné típusát, kit megvizsgált és bemutatott egész tragikus kicsinységében, amint élni és meghalni sem tud.

Valóságunkból nem „égi mást” akart teremteni, hanem éppen kíméletlen valóságunkba vezetett vissza, s a művészi tükör keretébe emelte köznapi titkainkat. A hétköznapok életerős, keményen küzdő, félelmetes és figyelmeztető képeit hozta el a polgárnak a parasztról dédelgetett „vasárnapi” képei helyett: felfedezte számunkra a valóságos falut és vidéki életet.

 

moricz-zsigmond-ir-tukor-1964-december-29_01125815.jpg

Móricz Zsigmond ír... Tükör, 1964. december 29.

 

Az írás valójában nem foglalkozása, mestersége vagy művészi, alkotó területe volt, hanem az állandó lélegzéshez hasonló testi tulajdonsága. Amikor mély volt ez a lélegzés, akkor született belőle a legnagyobb magyar regények közé a Légy jó mindhalálig, A boldog ember és a többi nagy alkotása. Olykor csak sóhajok mozgatták, ekkor pattantak ki írógépéből azok a rajzai, karcai, elbeszélései, melyek nemcsak az írót, hanem magát Móricz Zsigmondot fogják örökre élőnek őrizni.

Több művét (Sárarany, az Erdély-trilógia, Az Isten háta mögött stb.) idegen nyelvekre is lefordították. Novelláinak tárgyát ugyancsak főként az alföldi parasztvilág életéből meríti (A tűznek nem szabad kialudni, Szegény emberek, Arany szoknyák, Barbárok stb.).

 

Noha e rendkívül termékeny írónk a Nyugat nemzedékének egyik vezető képviselőjeként él a köztudatban, meg kell említenünk a tényt, hogy a Nyugatnak tulajdonképpen azon célból volt szüksége a református Móricz Zsigmondra és Ady Endrére (ahogyan a római katolikus Babits Mihályra, vagy épp az evangélikus Schöpflin Aladárra), hogy ignotusi irodalompolitikájukat legalizálják, vagyis hogy a Nyugat köre, melyben keresztény emberek is vannak, az „elárvult” magyar irodalmat annak megmentőjeként modernizálja. A Nyugat 1911. novemberi, Móriczot ünnepelni akaró ún. matinéja lényegében arról szólt, hogy Móriczot a lehető legerősebben a laphoz akarták láncolni. Erre az alkalomra íródott, s néhány nap múlva a Nyugatban meg is jelent Ady Endre Levél-féle Móricz Zsigmondhoz című gyönyörű verse, melynek elemzésekor egyes irodalomtörténészek egyedül az idézett sorok értelmét nem mutatják be, s melyben több helyen egyértelmű utalás található a Nyugat körül kialakult akkori helyzetre (egyre erősödő viták Hatvany báró és Osvát Ernő között a kétheti folyóirat szerkesztési elveiről; a példányszám vészes kicsinysége). Említett Ady-költemény hatodik versszakából kiderül, miért van szüksége Móriczra a Nyugatnak:

„Nyugat csapatjának keleti zászlója,

Mi nagy csatázásunk nagy igazolója…”

Ady e versében utalást találunk arra, hogy Móriczcal bizony vigyázni kell, mert nem illeszkedik a Nyugat vezetőihez. A fönti idézet így folytatódik:

 

„Nyugat csapatjának keleti zászlója,

Mi nagy csatázásunk nagy igazolója,

Néha kényeskedő, de magyar hatalmú,

Nyugatba tört magyar s duzzadt bizodalmu,

 

Papnak indúlt lélek, de szabad, pacsirtás

Szentírásos ember, kinek szent az írás.”

Móricz tehát – Ady verse alapján – néha kényeskedik, s ez azt jelenti, hogy szabad, magyar hatalmú lélekhez méltóan nem akar mindig a „modernizálók” maroknyi, ám mindig fizetőképes csapatának szolgálatába állni. Adynak e verse tehát nemcsak álomszép, hanem komoly igazságokat is kimond.

Fontos tisztázni azt is, hogy bár a Móricz írásainak képalkotását elemzők a Móricz-szövegekben gyakran egyfajta „Nyugatos”, „a kor divatjának megfelelő” stílustörekvéseket fedeznek föl, az író egyáltalán nem illeszkedett bele a Nyugat egyéb törekvéseibe, még akkor sem, ha több esetben úgy vélik, Móricz bármennyire is úgy gondolta, hogy szemben áll a szimbolista és dekadens nyelvvel, időnként mégis hatott rá a 20. század eleji, sajátos képes kifejezésmód. Az e megállapítás igazságtartalmával kapcsolatban fölmerülő kérdések mindenképpen külön tanulmányt érdemelnek.

 

Ignotus utoljára a Nyugat 1929. november 1-ji számának volt a főszerkesztője, a következő (dupla) számot már Móricz Zsigmond és Babits Mihály jegyezte. E kettős szám 1929. december 1-jén jelent meg. A döntő fordulatot a lap életében Móricz Új magyar optimizmus című beköszöntő írása adta meg: „Én azért vállalkoztam rá, mert bennem az utolsó években valami csodálatos új magyar optimizmus sarjadt fel. Ez az optimizmus a nemzeti pesszimizmus legmélyebb pontjáról emelt föl. Néhány évvel ezelőtt elmentem az elszakított területekre. Véreresztő kétségbeeséssel léptem át a trianoni határokat s megújhodva, megfiatalodva tértem vissza a megszabdalt kis Magyarországba. Odaát találkoztam a magyar őserővel. Szememnek, fülemnek nem akartam hinni, mikor azt láttam, hogy a magyar fajta, az én véreim, idegen uralmak alatt, elnyomva s megalázva, életerővel tudnak dolgozni […] Egy új magyar optimizmus fog szállani ezekről a lapokról a magyar olvasók felé s reméljük, hogy isten segítségével nem lesz méltatlan a munkánk a magyar faj sorsszabta rendeltetéséhez” (Móricz Zsigmond: Új magyar optimizmus. Nyugat. XXII. évf. 22. sz., 1929. dec. 1.).

Móricz Zsigmond 1879. július 2-án született Tiszacsécsén, Szatmár vármegyében. A település egykori református lelkésze, Orosz Kálmán levelet is birtokolt, melyben Móricz születési okmányt kér, s azt írja: „de úgy csináld, hogy Péter-Pál napján születtem”. Kérésének az volt az oka, hogy ő maga édesanyjától Péter-Pálra, azaz június 29-re tudta születése napját, s az anyai emlékezést minden írásnál hitelesebbnek tartotta. Ez a dátum a beérett, aratásra kész gabona ünnepeként is kedvessé vált számára, s egy kis misztikus borzongást is kötött hozzá A magyar föld himnusza Péter-Pálkor című, akkoriban kéziratban maradt cikkében. Ezen okokból terjedt el a június 29-e is Móricz ismert születési dátumaként, s olvasható több forrásban, például a Magyar Életrajzi Lexikonban. Orosz Kálmán azonban nem teljesítette Móricz kérését, a csécsei anyakönyvben 1879. július 2-a szerepel születési dátumként, valamint a július 6-i dátum a  keresztelés napjaként.

A beérett gabona gyermeke, Móricz Zsigmond minden oldalról meg akarta közelíteni a magyar népet és annak lelkét, mert számára ez volt a legfontosabb kérdés. Amint családfájának, művészetének gyökerei is a népből, a felső Tisza-menti magyarságból nőttek ki. Református szülők gyermekeként látta meg a napvilágot, s két világ indította őt útnak. Édesapja, a paraszti sorban élő Móricz Bálint révén a szegények küzdelmes világa, édesanyja, Pallagi Mária révén pedig, kinek ereiben – a fölmenő ágból – arisztokrata vér is csörgedezett, s a református lelkészlakból ment feleségül Móricz Bálinthoz, az a szép, makacs, szegényekkel együtt élő világ, amelyben ő az úrságból csak az emelkedettséget őrizte, s a nagy emberi tanításokban való hitet. E két különböző világ találkozása volt ez a házasság, s e két világ ott él Móricz Zsigmond minden alkotásában: mindezt örökségül hozta magával a Tisza mellől…

Szülei a hagyományos nemzeti és vallási értékeknek megfelelően, azok tiszteletben tartására nevelték a gyermek Móricz Zsigmondot és életben maradt testvéreit.

Amikor 1928-ban a Református Figyelő megkérdezte tőle, mit köszön ő a kálvinistaságának, a következő választ adta: „Nekem a kálvinizmus a dolgok gyökeréig menő egyenességet, őszinteséget s a szabad szót jelentette… Számomra a magyar kálvinistaság azt jelentette: talpig embernek lenni. S ha ezt kimondtam, kimondtam hálámat, köszönetemet s nagy lelki emelkedettségemet a saját kálvinizmusom által – s azzal szemben”.

Középiskoláit a debreceni református gimnáziumban, később a sárospataki, majd a kisújszállási református gimnáziumban végezte, utóbbi tanintézményben érettségizett. Diákéveit alkotásaiból is részletesen megismerhetjük: az elemi iskolai évek történetét önéletrajzi írásában, az Életem regényében beszéli el, a debreceni kollégiumi eseményeket a Légy jó mindhaláligban olvashatjuk, sárospataki diákságát a Kamaszok című regénytöredék, valamint a Pesti Naplóban (1939. július és augusztus havában) megjelent cikksorozat ismerteti. Legbővebben a kisújszállási harmadfél év történetét ábrázolja, Forr a bor és Bál című regényeiben. Említett írói alkotások rajzait és elbeszéléseit a felsorolt iskoláknak megfelelő tanévbeli értesítőkönyvei segítségével tudjuk kiegészíteni, melyek adatai küzdelmekre, megpróbáltatásokra, olykor válságos fordulatokra is mutatnak, viszont e nehézségek nem csupán Móricz lelki erejét növelték, hanem az ekkor szerzett benyomásainak, tapasztalatainak és emlékeinek írói pályáján is nagy hasznát vette.

Próbálkozott a teológiával, a budapesti egyetemen hallgatott filozófiát, a közoktatási minisztérium tisztviselője is volt, de mindvégig csak az irodalomhoz tért vissza.

Kora ifjúságában a Kisfaludy-Társaság megbízásából szülőföldjén, Szatmár vármegyében néprajzi tanulmányokkal, népköltési gyűjtéssel is foglalkozott, s a nép körében tett útjai igazán nagy hatással voltak írói tehetségének fejlődésére. Ezen utak alkalmával a népnyelvnek tanulmányozása is önként kínálkozott számára, és lehetősége nyílt a falusi élet mélyre tekintő tanulmányozására, s egyszersmind a bonyolult cselekvések rejtett kiváltó tényezőit is kutathatta. Több írásában említi ezeket a gyűjtögető utakat, kiemelve, hogy elbeszéléseiben az ezen alkalmakkor történt vagy hallott eseményt fogja előadni.

Küzdelmes ifjúsága során újságíró lett, s a Magyarország vármegyéi és városai című monográfia-sorozat szerkesztője. Ebben az időben került sor a Szatmár vármegyét bemutató kötet kiadására, melybe Móricz Zsigmond írta a Szatmár vármegye népe és a Nagybánya című fejezeteket. Az előbbiben a Szatmár vármegyei nyelvjárás ismertetésével is foglalkozik. A nép nyelvének tanulmányozásában otthonos író rátermettséggel, de megfelelő szaktanulmány alapján végezte ezt a feladatot. A Szatmár vármegye népe című értekezés szerint Móricz népköltési gyűjtése is gazdag eredménnyel járt: több ezernyi népdalt sikerült feljegyeznie. A gyűjtemény darabjaiból a szerelem érzésének minden fokozatát végig lehet kísérni, a sóvárgó vágyakozástól a sok szenvedéssel, lelki viharral járó, olykor bánatos, sőt megrendítő drámai végkifejletig. Az általa gyűjtött dalok érzelmi gazdagsággal átmelegített, a fiatal szerelem szépségét a legösszetettebb mélységekig ábrázoló regényeihez hasonlatosak, olyanokhoz, mint például a Nem élhetek muzsikaszó nélkül, a Harmatos rózsa, vagy épp a Pillangó.

Ő maga így értékelte gyűjtését: „És Szatmár megye népének nagy dicsősége lesz az a kötet, mely e daloknak gyűjteményét adja, mert a legtisztább, legigazibb, legnemesebb magyar lélekre vetnek művészi világítást”.

A közvélemény a magyar próza kimagasló alkotójaként tartja őt számon, aki közönségének nemcsak novellákkal kedveskedett, hanem élesen megrajzolt figurákkal igaz regényeket formált. Fontos azonban megjegyeznünk, hogy a zeneszerzők figyelme mégsem elsősorban prózája, hanem kis rövid gyermekversei felé irányult, melyeket az utókor kevésbé ismer, s melyek annak ellenére életműve elhanyagolt területére szorultak, hogy volt idő, amikor megélhetését ezek biztosították. 1903-ban, 24 éves korában került gróf Tisza István lapjához, az akkor alapított Az Ujság című pesti napilaphoz, ahol a gyermekrovat szerkesztését vállalta, s itt jelentek meg meséi, versei. A kicsiknek szánt apróságai később Erdő-mező világa címmel önálló kötetben összegyűjtve is az olvasók elé kerültek, majd munkája új kiadását Boldog világ – Móricz Zsigmond összes állatmeséi címmel a Nyugat vállalata bocsátotta újra útjára. A falusi népdalok és mesék hatása gyermekversein és meséin is megmutatkozik.

Az irodalmi tanulmányok készítése, a néprajzi és népdalgyűjtések után a közfigyelmet csak 29 éves korában, Hét krajcár című novellájával vonta magára, melynek létrejöttéről a következő szavakkal vallott: „második kisfiam koporsója mellett írtam meg az első elbeszélésemet, amely meghozta az első tiszta hangot”.

Erdély-trilógiájában a történeti témák felé is nagy elmélyedéssel fordult: Tündérkert című regényében alapos kutatás alapján, elemi erővel rajzolta meg Báthory Gábor, Bethlen Gábor és a korabeli Erdély viharos történetét. A Tündérkert cselekményének meghatározó nőalakját, Török Katát Boncza Bertáról, Csinszkáról, Ady Endre feleségéről mintázta. Lánya, Móricz Lili visszaemlékezései szerint Móricz nagyon szerette Csinszkát. Ő volt az egyetlen nő, akit tegezett. Úgy szerette, „mint a szerelmetes barát, Ady – megmaradt kis cicáját”. Mert az övé volt. Csinszkán kereste a nagy barát nyomát. Csinszka kedvéért, az ő egyik angol vendége számára egy alkalommal Móricz még egy emlékkönyvbe is beleírta a nevét, s Móricz Lili szerint egyetlen eset volt ez, mert édesapja soha nem adott másként aláírást, csak könyvnapon, saját könyvébe. Az egészet Csinszka – Móricz elvei és szokásai ellenére – „bájolta ki belőle”.

csinszka_verseskotet_borito_raffay_andrea_1.jpg„Szivem véresre szétzúzott játék..." - Csinszka összes verse elemző tanulmányokkal. Sajtó alá rendezte, vál., szerk., jegyz., és az elemző tanulmányokat írta: Raffay [Vastag] Andrea. Két Hollós, Budapest, 2017. A könyv borítóképe: Rónai Dénes Csinszkáról készült felvétele (Pesti Napló, 1934. október 25., 7. oldal).

Baranyai József baráti körének egyik tagja egy alkalommal azt vetette Móricz szemére, hogy nem is igazi író, mert nem elég bohém: nem iszik, korán fekszik, élete úgyszólván „…rettenetes szolidság”. E megállapításra az író a következő választ adta: „ez mind igaz, de van bennem bohém vonás is. Sokat költök a nőkre! Tudniillik a családom, a legközelebbi rokonságom mind nő. Tudod, három lányom van: a Virág, aki a múlt hetekben járt Komáromban, akit te is ismersz, most tette le a bölcsészkaron a doktorátust, a másik lányom, a Gyöngyi, a gazdasági egyetem hallgatója, a harmadik, a Lili, most iratkozott be a színiakadémiára”.

S valóban, Móricz Zsigmond életében a körülötte lévő nők mindig is komoly szerepet játszottak. 1905. január 5-én vette feleségül a Vashegyről származó tanítónőt, Holics Eugéniát, Jankát, ki fönt említett három leánygyermekkel ajándékozta meg az írót. Fiúgyermekeik is születtek: 1906-ban Rozsnyón nyaraltak, ahol augusztus 16-án fiuk, Bandika nyolc hónapos korában elhunyt. Második fiuknak szintén a Bandika nevet adták, de tragikus módon ő is csecsemőkorában hunyt el Budapesten.

moricz-zsigmond-elso-felesegevel-holics-eugeniaval-jankaval-uj-idok-1912-december-22_01130439.jpgMóricz Zsigmond első feleségével, Holics Eugéniával, Jankával. Uj Idők, 1912. december 22.

Az írónak a Simonyi Mária színésznővel kialakult kapcsolata volt az a tényező, amely miatt a feleség, Janka 1925 áprilisában öngyilkosságot követett el: nagy adag Veronalt vett be, az orvosok már nem tudták megmenteni. Móricz végül 1926-ban házasságot kötött Simonyi Máriával, ám e házasság sem bizonyult problémamentesnek, ezért 1937-ben elvált második feleségétől.

moricz-zsigmond-es-masodik-felesege-simonyi-maria-romaban-1926-ban-uj-iras-1979-november_01130531.jpgMóricz Zsigmond és második felesége, Simonyi Mária Rómában, 1926-ban. Új Írás, 1979. november.

Élete utolsó éveiben a Kelet Népe című folyóiratának szerkesztése kötötte le idejét. Az öregedő Móricz Németh László szavaival a kivertség magányában egy szegény nemzet szenvedéseinek minden fájdalmát hordozta. Ettől függetlenül ekkor sem mondott le semmiről, amit értéknek gondolt: sem az igazságtalanul meghurcolt magyarságról, sem a Kelet Népének életben tartásáról, sem egyéb terveiről, s megírta, amiről úgy vélte, hogy nélküle megíratlan maradna. Járta az országot – Szabó Lőrinc nevezte őt „az ország vándorá”-nak –, folytatni akarta a Rózsa Sándort, regényt tervezett a magyarok őstörténetéről, a 17. századi Debrecenről.  Naplójában azt írta: „a keserű ifjúság habjaiba szeretnék belemerülni…”.

1936-ban ismerte meg az akkor húszéves Littkey Erzsébetet (Csibét, Csőrét), ki nevén kívül szülőket nem örökölt, s az állam neveltette fel, majd tanyán és falun, iskola nélkül szenvedés-gazdagságban élt. Megismerkedésük éjszakáján Móricz az öngyilkosságtól mentette meg a fiatal árva lányt, aki később fogadott lánya lett, s az író naplójából derül ki, hogy a nála 37 évvel fiatalabb Csibe és közte jóval mélyebb kapcsolat is kialakult. Az ő történeteiből született Móricz 28 novellája és Árvácska című regénye, amelyekben „fehérré izzított felháborodással” tárta fel a korabeli nyers valóságot: a kis proletárlány meghurcolt életét az egész társadalomtól kéri számon.

csibe-korunk-1979-majus_01134022.jpgCsibe. Korunk, 1979. május.

1942. szeptember 1-jén jelent meg a Kelet Népe utolsó száma. Móricz ekkor már súlyos beteg volt: erejét felőrölte a tömérdek munka, az irgalmatlan létharc. Augusztus 28-án telefonon kapta a hírt, hogy Gyöngyi lányának kislánya született. Nem tudott válaszolni, a rosszulléttől a falnak dőlt, és leeresztette a telefonkagylót. Estére jobban lett, de 29-én hajnalban agyvérzést kapott: fél oldala lebénult, és beszélni sem tudott. A család mentőt hívott, de Móricz épen maradt kezével takarónak könyveket rakott magára, s maradék erejét megfeszítve, fejét rázva tiltakozott a kórházba szállítás ellen. Mivel állapota nem javult, másnap újabb mentőkocsi érkezett, az orvos altatóinjekciót adott, s az író a klinikán tért magához.

Szeptember 5-re virradóan a világháborús Budapest átélte az első légitámadást: tűzcsóvák jelentek meg az égen, repülőgépek zúgtak, robbanások zaja hallatszott.

Mire odakinn elcsendesedett a világ, az akkor 63 éves Móricz Zsigmond szíve megszűnt dobogni. Szervezete egy hétig küzdött az életéért.

A fáklya című regényéről a Protestáns Szemle szerkesztőjének írt szerzői vallomásában a következő mondatok olvashatók:

„[…] És mégis, ma, Európa ítéletének rabságában, mi kifosztottak, s leláncoltak, mi megalázottak s megkövezettek: csak egy útját találhatjuk meg a jövőnek, az életnek: azt, amelyet mi magunk építünk magunkból s magunkon keresztül.Minden nemzet magára hagyva él, mint minden lélek: de százszor inkább a magyar: az emberiség milliárdjai közt e testvértelen sziget.

Minden ember csak annyit ér: amennyi értéket produkál az élet számára: de ezerszer inkább a világ árvája, a magyar.

Nincs több parancs tehát: teremteni, dolgozni, adni!

Az élet adatott: hogy teremts. Az időnek napjai: hogy gyűjts. S a lélek: hogy adakozz! Teremts, hogy legyen mit felgyűjtened s gyűjts, hogy legyen mit adnod!”

}{

Írásomat a Magyarságkutató Intézetnek készítettem 2020-ban Móricz Zsigmond születésének 141. évfordulójára. Írásom 2020. július 1-jén megjelent a Magyarságkutató Intézet honlapján (https://mki.gov.hu/hu/hirek-hu/evfordulok-hu/1879-julius-2-an-szuletett-moricz-zsigmond), valamint 2020. július 2-án, erősen rövidített változatban a Magyar Nemzet Online felületén (https://magyarnemzet.hu/kultura/2020/07/a-beerett-gabona-gyermeke-az-orszag-vandora-a-nep-tanitoja).

A bejegyzés trackback címe:

https://raffayandrea.blog.hu/api/trackback/id/tr6818897720

Raffay Ernő blogja:

Raffay Andrea MTMT:

Friss topikok

Címkék

107 éve született Adorján Éva felvidéki származású magyar színésznő (1) 110 éve született Szeleczky Zita (1) 130 éve született Boncza Berta (4) 140 éve született Kosztolányi Dezső (1) 146 éve született Móricz Zsigmond (1) 156 éve hunyt el Szendrey Júlia (1) 165 éve temették el Forinyák Géza joghallgatót (1) 1866-os kolerajárvány (1) 190 éve kötött házasságot Rhédey Claudia grófnő és Sándor württembergi herceg (1) 200 éve született Jókai Mór (1) 22 éve hunyt el Muráti Lili (1) 246 éve csatolta Mária Terézia Magyarországhoz Fiumét (1) 35 éve hunyt el Karády Katalin (2) 400 éve született Apáczai Csere János (1) 45 éve hunyt el Ignácz Rózsa (1) 74 éve hunyt el Bajor Gizi (1) 90 éve hunyt el Boncza Berta (3) Aba Sámuel magyar király (1) Abbázia (2) Abszolutizmus (1) Adolf Hitler (1) Adorján Éva (1) Adorján Éva és az igaz szerelem filmje a Kalotaszegi madonna (1) Adria (1) Ady-kultusz (4) Ady Endre (8) Áldva legyen minden ami fáj (13) Aletta van der Maet (2) Álkeresztények (5) Általános védkötelezettség (1) Ami örök (9) Andrási Attila (1) Ankara (1) Anschluss (1) Antibolsevista Comité (1) Anyanyelve magyar (2) Anya Író Színésznő (2) An Ocean Of Strange Islands (1) Apáczai Csere János (2) Áprily Lajos (3) Arany János (3) Argentína (1) Árvácska (1) Árva Bethlen Kata grófnő (1) Ásvai Jókay József (1) Ásvai Jókay Móric (1) Aszcendens (1) Asztrológia (1) Aulich Lajos (1) ÁVH (1) Az álkereszténység kora (9) Az álkeresztény embertípus kvintesszenciái (4) Az aradi vértanúk (1) Az aradi vértanúk emléknapja (1) Az arany ember (1) Az egészségtan tanítása (1) Az első nemzeti színű kokárda (1) Az Erdőszentgyörgyi Református Egyház anyakönyve (1) Az önmagát nemzetinek és kereszténynek mondó budapesti kormány (1) Az örök szerelemről (9) Az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben (1) Az Ujság (1) A Bánk bán ősbemutatója (1) A beszéd- és értelemgyakorlat tanítása (2) A fáklya (1) A felmagasztosult női ideál (1) A feminizmus hazugságai (4) A Forinyák család sírboltja (1) A gorodi fogoly (1) A Gyulai-család sírboltja (1) A hableányok nem tudnak sírni (12) A Halálraszánt kivételes virág (15) A Hét (1) A kihullott könny megbosszulja magát azon aki okozá (7) A kis hableány (4) A magyar föld himnusza Péter-Pálkor (1) A magyar nemzetben immár elvégtére egy academia felállításának módgya és formája […] (2) A magyar nemzeti kultúra temploma (2) A nevelve-oktatás elvei (1) A női sors múltban és jelenben (11) A pesti egyetem hallgatói (1) A szegény kisgyermek panaszai (1) A tanítás művészet (2) A tengerszemű hölgy (1) Babits Mihály (4) Bach-korszak (1) Bajor Gizi (1) Balaton (1) Balatonfüred (1) Balatonfüredi fürdőkúrák (1) Balaton táján (1) Bangha Béla S. J. (1) Bánk bán (1) Barabás Miklós (2) Barcsay Ákos fejedelem (2) Bárczy István (3) Baross Gábor (1) Báró Inczédy Ágnes (1) báró Podmaniczky Frigyes (1) Benedek Elek (1) Benito Mussolini (1) Biblia (3) Bihari Mór (5) Black Cat (1) Blaha Lujza (1) Boncza Berta (12) Boncza Berta versei (9) Boncza Miklós (4) Brassó (2) Brassói Lapok (2) Brenner Eulália (1) Bruszilov-offenzíva (1) Buccari (1) budaörsi csata (1) Budapesti Napló (1) Buday Dénes (1) Bukovinai székelyek (2) Calavera (1) Cinikus gonosztevők (2) Cirkvenica (1) Család (18) Családon belüli bántalmazás (4) Családon belüli erőszak (4) Csángó magyarok (2) Csibe (1) Csíki Borka tánca (1) Csinszka (17) Csinszka - a Halálraszánt kivételes virág (12) Csinszka érzelmi hagyatéka verseiben (10) Csinszka lírai életműve (10) Csinszka összes verse elemző tanulmányokkal (11) Csinszka születési képlete (1) Csinszka versei (10) Csipkerózsa (1) Csókfalva (1) Csucsa (2) Cukorkoponya arcfestés (1) Cukorkoponya Makeup (1) Dalmácia (1) Damjanich János (1) Dáné Tibor (2) Darányi Kálmán (1) Dekáni Ernőné (2) Délmagyarország (1) Dénes Zsófia (1) Dernői Kocsis László (1) Déryné Széppataki Róza (1) Descartes (1) De studio sapientiae (1653) (2) dr. Oláh Gyula (1) dr. Perényi Sándor (1) dr. Zubriczky Sándor (1) Dr Germán Tibor (1) Dsida Jenő (3) Egressy Béni (1) Egységes Párt (1) Egy éjszaka Erdélyben (1) Egy igaz múzsa tragédiája (3) Egy lélek állt... (1) Egy nap a világ (1) Életem könyve (4) Életképek (1) Életrajzi nagymonográfia Csinszkáról (13) Elizabeth Barrett Browning (1) Emberek a havason (1) Engem a tűz nem éget mert én magam vagyok a tűz... (1) Erdély (8) Erdély-trilógia (1) Erdély.ma (3) Erdélyi falurombolás (1) Erdélyi István dr. producer (1) Erdélyi Lapok (1) Erdélyi Múzeum (1) Erdőd (3) Erdődi kastély (2) ERDON.ro (1) Erdőszentgyörgy (1) erdőszentgyörgyi református templom (1) Eredj ha tudsz! (1) Erkel Ferenc (1) Eszmetörténet (2) Fájdalom (13) Farkas–Ratkó-gyűrű (1) Fekete gyémántok (1) Félig költő félig asszony (5) Ferencvárosi temető (1) Ferenc tecki herceg (1) Fésülködő (2) Film (2) Fiume (1) Fiumei úti Kerepesi temető (3) Fiume – A Magyar Korona gyöngye (1) Fokos (1) Forinyák Géza joghallgató (1) Forinyák Géza síremléke (1) Forinyák Gyula (1) Forinyák János (1) Forráspublikáció (15) Fővárosi Lapok (1) Gálovits Anna (1) Gazdavédelem (1) George Sand (1) Gerinctelen puhányok (2) Gobbi Hilda (1) Gömbös Gyula (1) Gömbös Gyula Társaság (1) Gondolat-jel (1) Göre Gábor visszatér (1) Görgei Artúr (2) Graz (1) Greta Reichert (1) Gróf Andrássy Gyula (1) gróf Batthyány Lajos (1) Gróf Bethlen István (1) Gróf Bethlen Miklós (2) Gróf Dessewffy Arisztid (1) Gróf Leiningen-Westerburg Károly (1) Gróf Rhédey Ferenc (1) Gróf Rhédey László (1) Gróf Széchenyi István (4) Gróf Tisza István (3) Gróf Tisza István és Ady Endre ellentéte (a szabadkőművesség és a Tisza-gyilkosság összefüggései) (2) Gróf Vécsey Károly (1) Gróf Zrínyi Miklós (2) Gyermekbántalmazás (3) Gyóni Géza (1) Gyulafehérvár (2) Gyulai Pál (4) Gyulai Pálné Szendrey Mária (4) Hadügyminisztérium (1) Hajónapló (2) Halálos ítélet lenne ha elfogadnánk Trianont (1) Halálos tavasz (1) Halálraszánt kivételes virág (15) Haltenberger Gyula gépészmérnök (1) Hans Christian Andersen (7) Harmos Ilona (1) Három rózsabimbó (3) Hathályogos szemű felnőtt óvodások (3) Hatvany Lili bárónő (1) Haza (30) Hazai Samu (1) Házsongárdi temető (3) Herczeg Ferenc (7) Herepei Károly református lelkész (1) Hevesi-Tóth Evelin (1) Hit (4) Holdjegy (1) Holics Eugénia (1) Hordozom azt is ami másoknak fáj (15) Horthy Miklós (3) Horvát Árpád (8) Horvát Attila (5) Horvát Ilona (2) I. Ferenc József (1) I. Rákóczi György erdélyi fejedelem (2) I. világháború (1) Idegen megszállás alatt élő magyarok (6) Identitás és megmaradás (4) Ifj. Horvát Árpád (2) Ignácz Rózsa (3) Ignácz Rózsa Erdély szép szolgálóleánya (1) Ignotus (2) II. Erzsébet angol királynő (1) II. Rákóczi György fejedelem (2) II. világháború (2) III. Károly angol király (1) Imitatio Christi (2) Imrédy Béla (1) Irodalmi Újság (1) Irodalomtörténetírás (15) IV. Károly (1) Jakab Mónika (1) Janits Béla (1) Janits Béla véleménye köyveimről (1) Jászai Mari (1) Jászi Oszkár (1) Jelenczki István (1) Jókai Mór (5) Jókai Mór élete és kora (1) Jósvádájú szélhámosok (3) Juhász Gyula (1) Kábult holdkórosok (3) Kalotaszeg (1) Kalotaszegi madonna (1) Kálvin téri református templom (1) Kántorné Engelhardt Anna (1) Kánya Kálmán (1) Karacs Teréz (1) Karády-dalok (1) Karády és a szerelem – Ujszászy és a világ (1) Karády Katalin (3) Karády Katalin és Ujszászy István szerelme (1) Károlyi Mihály (1) Kárpát-medence (1) Kassa (1) Katolikus Magyarok Vasárnapja (1) Katolikus világnézet (3) Katona József (1) Kecskeméti nagy képes naptár (1) Kék róka (1) Kelet Népe (1) Kemal Atatürk (1) Kempis Tamás (2) Kensington-palota (1) Kereszténység (17) Keresztény alapokra helyezett feminizmus (4) Keresztény alapokra helyezett nő- és gyermekvédelem (8) Keresztény gondolkodású női alkotók (14) Keresztény jelképrendszer (5) Keresztény nővédelem (4) Keszthely (2) Keszthelyi római katolikus plébániatemplom (1) Kézdivásárhely (1) Kísértés (Tentazione) (1) Kisfaludy-Társaság (3) Kiss Ernő (1) Kligl Sándor (3) Knezić Károly (1) Kölcsey Ferenc (1) Kolczonay Katalin (1) Kolozsvár (7) Kolozsvári Magyar Napok (1) Komárom (1) Koncentrikus tanmenet (1) Konfirmálás (1) Könny (5) Könyves Kálmán (1) Kőris Világfa (1) Körösfő (1) Koskóc (1) Kossuth Rádió (1) Kosztolányi Árpád (1) Kosztolányi Dezső (2) Kovászna (1) Krisztus követése (2) Kritikai kiadás (12) Krizsik Alfonz (1) Krúdy Gyula (1) Kulturális- és véleményterror (2) Kultúra és terror (1) Kun Béla (1) Kurzushívők (4) Laborfalvi Róza (4) Láhner György (1) Lám Béla (1) Latinovits Zoltán (1) Lázár Vilmos (1) Léda (1) Légy jó mindhalálig (1) Lélek (22) Lelki író (2) Lenkey Zoltán rézkarca (1) Levelek Erdélyből (2) Liberális mintaállam (1) Liberalizmus (1) Littkey Erzsébet (1) Lorántffy Zsuzsanna (2) Ludendorff tábornagy (1) M5 (1) M5 Librettó (1) Madrid (1) Magyarország újjáépítése és a kereszténység (1) Magyar egyetem (2) Magyar Encyclopaedia (2) Magyar Érdemrend Tisztikereszt polgári tagozat kitüntetés (1) Magyar függetlenség (1) Magyar gyermekek éneke – Zoltán fiamnak (1) Magyar Idők (1) Magyar irodalomtörténet (3) Magyar Írószövetség (1) Magyar Jelen (2) Magyar Királyi Honvédelmi Minisztérium (1) Magyar Királyság (4) Magyar Logicatska (2) Magyar Nemzeti Függetlenségi (Fajvédő) Párt (1) Magyar nemzeti öntudat (1) Magyar Országos Véderő Egyesület (MOVE) (1) Magyar őserő (1) Magyar PEN Club (1) Magyar útinapló-irodalom (1) Makkai Ádám (2) Március 15. (1) Márffy Ödön (2) Mária Adelaida cambridge-i hercegnő (1) Mária brit királyné (1) Mária tecki hercegnő (1) Mária Terézia (1) Megérdemelve vagy ártatlanul (5) Megyei lapok (2) Mexikói cukorkoponya (1) Mezőberény (1) Mikes Lajos (1) Mikszáth Kálmán (1) Miniszoknya-összeállítás (1) Mint aki a sínek közé esett… (1) Monsieur Morisz Zsoké (1) Morganatikus házasság (1) Móricz Lili (1) Móricz Zsigmond (3) MTA Kézirattára (4) Muráti Frigyes (1) Muráti Lili (2) Murga (1) Nagykovácsi Gróf Tisza István Nemzeti Kör Egyesület (1) Nagysándor József (1) Nagy Bella (1) Nagy Katalin (1) Napjegy (1) Napkelet (2) Négy fal között (1) Németalföld (2) németújvári gróf Batthyány Gyula (1) Nemzeti ébredés (1) Nemzeti Egység Pártja (1) Nemzeti Hadsereg (1) Nemzeti Munkaterv (1) Nemzeti Színház (4) Nemzetnevelés (1) Népiskolák felállítása (1) Népi politika (1) Népoktatás (1) Névleges keresztények (4) Nicolae Ceaușescu (1) Nightwish (2) Nightwish - The Siren (1) Női lélek (35) Nyirő József (2) Nyugat (3) Óceán (1) Ódry Árpád (1) Októberi diploma (1) Önfeláldozó Szendrey Júlia (5) Önkényuralmi korszak (1) Önkényuralom (1) Orbán Bori (1) Öröktűz – „Egy lángot adok ápold add tovább" (1) OSZK Kézirattára (2) Osztrák-Magyar Monarchia (1) Páger Antal (2) Pál apostol (1) Pál Péter (1) Pásztortűz (1) Pázmány Péter esztergomi érsek (4) Pesti Hirlap (1) Pesti Napló (1) Pesti Vigadó (1) Petőfi és Szendrey Júlia (3) Petőfi Sándor (13) Petőfi Zoltán (10) Petrovics Gabriella (2) Petrovics Szvetiszláv (1) Pintér Jenő (3) Pius Rend (1) Poeltenberg Ernő (1) Polgári irodalom (1) Polgárok Háza (1) Prohászka Ottokár (3) Pulay Mária (1) R. Berde Mária (1) Radix horoszkóp (1) Radix képlet (1) Raffay Andrea (24) Raffay Andrea és Raffay Ernő (4) Raffay Ernő (9) Raffay Sándor (2) Rajk Berta (1) Rákóczi-ház (1) Rákosi Szidi (1) Reformkor (2) Reményik Sándor (1) Reményik Sándor spiritualizmusa (1) Reményik Sándor versei (1) Rendszerváltozás (2) Revízió (1) Rhédey-kastély (1) Rhédey Claudia grófnő (1) Robotos Imre (1) Rodostó (1) Rodriguez Endre (1) Rothermere lord (1) Rózsafabot (1) Rózsalevél (1) Rudolf trónörökös (1) Sándor württembergi herceg (1) Sárdy János (1) Schweidel József (1) Sebesült katonák (1) Simonyi Mária (1) Solvejg dala (1) Somlay Artúr (1) Spanyolország (1) Spiritualizmus (2) Sport (2) Stifner Gábor (1) Sugar Skull Face Paint (1) Sugar Skull Makeup (1) Szabadka (2) Szabadkőművesség (1) Szabó Lőrinc (1) Szana Tamás (1) SZDSZ (1) Széfeddin Sefket bej (1) Szeged (1) Székelyföld (4) Székely Aladár (1) Szeleczky Zita (2) Szendrey Ignác (4) Szendrey Júlia (15) Szendrey Júlia Andersen-fordításai (6) Szendrey Júlia az életét is odaadta volna a hazájáért (11) Szendrey Júlia bronz szobra Koppenhágában (4) Szendrey Júlia Heine-kísérletei (2) Szendrey Júlia lírai életműve (12) Szendrey Júlia megítélései (12) Szendrey Júlia összes költeménye (11) Szendrey Júlia versei (14) Szendrey Júlia versművészete (12) Szendrey Mária (4) Szent Anna-tó (1) Szent István Társulat (1) Szent László (2) Szent Pál apostol (2) Szépség és ritmus (7) Szerelem (15) Szeretet (11) Szeretni kevesen tudnak (1) Sziámi macska (1) Szidiropulosz Archimédesz (1) Szilágyi Erzsébet (1) Szimfonikus metal (2) Színház (5) Szív (14) Szivem véresre szétzúzott játék... (11) Szivem véresre szétzúzott játék... Csinszka összes verse elemző tanulmányokkal (10) Szocializmus (1) Szorongószívű bús magyarok (10) Szováta (1) Szováthy Éva film (1) Születési horoszkóp (1) Születési képlet (1) Született Moldovában (2) Szülőföld (15) Tajték (6) Tamási Áron (2) Társadalmi összefogás (1) Tenger (6) Térey Mari (1) Területi revízió (1) Testedzés (4) Thorma János Aradi vértanúk (1) Tokaji Csaba (1) Tokaji Írótábor (1) Toldy Ferenc (2) Tömegsport (1) Tormay Cécile (4) Törökfalvi Török Berta (5) Török Ignác (1) Török Kata (1) Történelmi magyar asszony-figurák (1) Tortoma Könyvkiadó Barót (1) Tóth Árpád (1) Trianon (4) Trianoni Szemle (3) Trianoni Szemle Emlékkönyv 2020 (2) Trianoni Szemle Különszám 2022 (1) Trieszt (1) Trigeminus neuralgia (1) Tudok egy dalt (1) Tündérkert (1) Turcsányi Katalin (1) Turul-szobor (1) Udvari Kamaraszínház (1) Újkonzervativizmus (1) Ujszászy István (1) Új magyar optimizmus (1) Új Nemzedék (1) Utrecht (2) Üzenet Juliának (2) Vachott Sándorné (2) Vahot Imre (1) Vajda Miklós (1) Vasárnapi Ujság (3) Vaszary János (1) Végvári (1) Végvári-versek (1) Velencei Biennálé (1) Vér (5) Vértanú (1) Vérző Magyarország – Magyar írók Magyarország területéért (1) Vígszínház (1) Virágvasárnap (1) Volosca (1) Vonyica (1) Vörösmarty Mihály (2) Vörös destrukció (1) Windsor uralkodóház (1) XI. Pius pápa (1) Yesterwynde (1) Zenélő malom (1) Zilahy Lajos (1) Zrínyi Ilona (3) „A HAZA MINDEN ELŐTT" (9) „corpus separatum" (1) „És ha nincsen is nagy gusztusom a mókára – ígérem hogy – halálosan visszamarom. [...] mert én mindazonáltal ilyen vagyok. Szélsőségesen makacs és felelőtlenül kegyetlen az igazamért az igazért." (7) „Fenn Isten jár a csúcsokon..." (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása